بازیافت ضایعات PVC

بازیافت ضایعات PVC

پلی وینیل کلراید یا PVC یکی از پرکاربردترین محصولات پتروشیمی در دنیا بوده و در موارد بسیار متنوعی استفاده می شوند. با توجه به این استفاده ی متنوع و زیاد، هر ساله میزان چشمگیری از ضایعات PVC تولید می شوند و بازیافت کردن آن ها دغدغه بسیار بزرگی برای انسان ها محسوب می شود. در […]

ضایعات PVC

پلی وینیل کلراید یا PVC یکی از پرکاربردترین محصولات پتروشیمی در دنیا بوده و در موارد بسیار متنوعی استفاده می شوند. با توجه به این استفاده ی متنوع و زیاد، هر ساله میزان چشمگیری از ضایعات PVC تولید می شوند و بازیافت کردن آن ها دغدغه بسیار بزرگی برای انسان ها محسوب می شود.

در این مقاله ازنو انواع مختلف ضایعات PVC را معرفی می کنیم و به بررسی مراحل بازیافت آن ها می پردازیم.

ضایعات PVC

انواع ضایعات PVC

ضایعات PVC مانند سایر ضایعات انواع مختلفی دارد که در اینجا دسته های مختلف آن را بررسی می کنیم. این دسته ها عبارتند از:

  1. ضایعات باقی مانده محصولات

این ها خرده‌هایی هستند که در کارخانه‌ها به عنوان محصولات اضافی تولید شده اند. از این ضایعاتِ باارزش استفاده های فراوانی در ساخت لوازم منزل می شود و حجم کمی از آنها به عنوان زباله دفن یا سوزانده می‌شود.

  1. ضایعات تاسیسات

این دسته از ضایعات از بریده شدن محصولاتی مانند کفپوش‌ها، کابل‌های برق، لوله‌ها و شلنگ ها در هنگام نصب به وجود می‌آیند.

  1. ضایعات واقعی

محصولاتی که عمر مفید آن ها به پایان رسیده و دیگر در قسمت های مختلف صنعتی و یا خانگی کاربردی ندارند شامل این دسته می شوند.

ضایعات PVC

مراحل بازیافت PVC

در این قسمت مراحل مختلفی که پلاستیک های PVC طی می کنند تا بازیافت شوند و گرانول بازیافتی PVC تولید شود را با هم بررسی می کنیم.

جداسازی ضایعات PVC

ضایعات مواد PVC براساس نوع مواد اولیه پلاستیک و رزین جداسازی می شوند. معمولا در فرآیند جدا نمودن ضایعات پی وی سی از دو روش زیر استفاده می شود:‌

  • روش اول: تفکیک با استفاده از نیروی انسانی
  •  روش دوم: تفکیک با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات

شست و شو ضایعات PVC قبل از آسیاب

پس از تفکیک سازی پلاستیک های مختلف، گرد و غبار و آلودگی های آن ها در طی دو مرحله زیر پاک سازی می شود.

مرحله اول: شست و شوی آلودگی های روی پلاستیک های PVC مانند گل و لای، گرد و غبار و … که پیش از خردکردن انجام می شود تا به تیغه های آسیاب آسیب نرسانند. در بعضی از کارخانه ها بعد از آن ها فیلترهایی قرار می دهند تا سنگ و شیشه ها نیز جدا شوند.

مرحله دوم: شست و شوی پلاستیک ها بعد از فرآیند آسیاب با استفاده از دستگاه خردکن پلاستیک

خرد کردن ضایعات PVC

بعد از شست و شوی کلی پلاستیک ها و از بین بردن آلودگی و گرد و غبارها، پلاستیک ها را برای آسیاب کردن به سمت دستگاه خردکن هدایت می کنند. جهت تولید پرک های PVC باید دستگاه خردکردن قابلیت آسیاب کردن مواد 15 تا 30 میلی متر را داشته باشد که این کار به وسیله دو روش آسیاب مرطوب و آسیاب خشک انجام می شود.

در سال های اخیر روش آسیاب مرطوب بیشتر به کار گرفته می شود. زیرا در روش آسیاب مرطوب مواد پلاستیکی در زمان خرد شدن داخل آب شناور می شوند و این فرآیند باعث عمیق تر شدن حرکت تیغه های دستگاه می شود و به دلیل شسته شدن مجدد آلودگی ها عمر تیغه های دستگاه نیز بیشتر می شود. این روش یک عیب دارد و آن هم مصرف بالای آب است.

تفکیک و پاک سازی پرک های PVC

پس از اینکه ضایعات خرد شد و پرک ایجاد شد، پرک ها را باید تفکیک کرد. بهترین روشی که برای این کار استفاده می شود شناورسازی پرک ها در تانک آب است. با انجام این کار پرک هایی که سنگین ترند و چگالی بالاتری دارند به زیر آب می روند.

سپس این پرک ها را با کاستیک شست و شو می دهند تا ناخالصی های مواد چسبی و یا برچسب ها گرفته شود و این باعث می شود که در هنگام ذوب شدن در دستگاه گرانول ساز ناخالصی وجود نداشته باشد.

خشک کردن پرک های PVC

بعد از اینکه مراحل قبلی انجام شد، حال باید رطوبت پرک گرفته شود و عاری از رطوبت شود تا برای تبدیل به گرانول آماده شود. در اینجا رطوبت پرک ها را به کمک دستگاه های خشک کن مکانیکی و حرارتی به طور کامل می گیرند و سپس به مرحله تولید گرانول انتقال می دهند.

تولید گرانول PVC

بعد از آنکه پرک ها خشک شدند، آن ها را درون دستگاهی به نام گرانول ساز می ریزند تا بر اثر حرارت و فشار به صورت رشته های بلند درآیند. این رشته ها توسط یک تیغه به قطعات کوچک تری که عموما کروی شکل هستند تبدیل می شوند. این مواد تولید شده گرانول بازیافتی PVC هستند.

سخن آخر

  • با بازیافت مواد پلاستیکی می‌ توان آن‌ها را بارها مورد استفاده ی مجدد قرار داد. این امر به شرطی امکان‌ پذیر است که بطری‌ها و قطعات پلاستیکی به شکل مناسبی جمع‌آوری و بازیافت گردند. خوشبختانه تکنولوژی‌های بازیافت مواد پلاستیکی روز به روز در حال پیشرفت است و باعث افزایش کیفیت محصولات حاصل از بازیافت شده است.

  • در ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
}
نظر خود را ارسال کنید