تولید گرانول پلاستیکی و خط تولید آن

تولید گرانول پلاستیکی و خط تولید آن

آیا تا به حال به این فکر کرده این که تولید گرانول پلاستیکی چگونه انجام می شود؟ یا اصلا گرانول پلاستیکی چیست؟ در این مقاله ی ازنو قرار است که راجع به تولید گرانول و خط تولید آن صحبت کنیم. پلیمرها به طور کلی به اشکال و حالت های متفاوتی تولید می شوند. درواقع درمورد […]

تولید گرانول
آیا تا به حال به این فکر کرده این که تولید گرانول پلاستیکی چگونه انجام می شود؟ یا اصلا گرانول پلاستیکی چیست؟ در این مقاله ی ازنو قرار است که راجع به تولید گرانول و خط تولید آن صحبت کنیم. پلیمرها به طور کلی به اشکال و حالت های متفاوتی تولید می شوند. درواقع درمورد انواع حالت میتوان به سه دسته اشاره کرد؛ یعنی مذاب مثل رزین ها، خمیری مثل سیلیکون رابرهاو جامد مانند خیلی از انواع پلیمر ها. پلیمرهایی که به حالت جامد تولید می شوند در اشکال مختلفی به بازار عرضه می شوند، مانند گرانول ها، ورق و فیلم و یا الیاف. از این میان شکل گرانول یکی از رایج ترین ها به خصوص در کشور ما است. گرانول های پلیمری می توانند از مواد خام و یا از ضایعات بازیافتی تولید شوند و بعد خودشان به عنوان مواد اولیه پلاستیکی در خط تولید قطعات و محصولات پلاستیکی استفاده شوند.

دستگاه های گرانول ساز

این دستگاه ها درواقع اکسترودر هایی هستند که که انواع مختلفی مانند تک پیچ و دو پیچ دارند. بعد از اینکه گرانول ها ذوب شدند میتوانند به روش های مختلفی نظیر قالب گیری تزریقی، قالب گیری بادی و… به قطعات موردنظر تبدیل شوند. اکسترودرهای تک پیچ معمولا برای پمپاژ بالا و اکسترودرهای دو پیچ برای اختلاط بهتر استفاده میشود. تولید گرانول

شکل گرانول:

گرانول ها میتوانند رشته ای و یا به شکل عدس تولید شوند. معمولا ترجیح داده میشود که گرانول های عدسی شکل خریداری شوند چون در هنگام استفاده از گرانول های رشته ای به علت لبه های تیزشان ممکن است هنگام ورود به اکسترودر از طریق قیف، به مشکل بخورند.

مزایای دستگاه گرانول ساز:

1 ) کم هزینه بودن: به علت کارامد بودن این دستگاه در تولید قطعات و اینکه پسماند های این دستگاه میتواند دوباره به عنوان مواد اولیه مصرف شوند 2 ) انعطاف پذیری: به علت استفاده از سطح مقطع ثابت 3 ) تولید قطعات پیچیده: به علت استفاده از سطح مقطع ثابت 4 ) امکان ایجاد تغییر در محصول قالب گیری شده: به علت وجود گرمای کافی برای تغییرات ظاهری

معایب دستگاه گرانول ساز:

1 ) مغایرت در اندازه محصول: به علت اینکه قطعه قالب گیری شده همچنان گرم است ممکن است به علت تغییر دما دچار تغییرات ابعاد اولیه شود. 2 ) دستگاه های ساده گرانول سازی نمیتوانند قطعات پیچیده پلاستیکی را تولید کنند.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه گرانول ساز:

1 ) حجم دستگاه    2 ) آلیاژهای به کار رفته در دستگاه     3 ) نوع دستگاه 4 ) سیستم گازگیری   5 ) سیستم اختلاط

مراحل تولید گرانول

مراحل تولید گرانول به صورت زیر است: البته در مورد روندی که مشاهده میکنید باید نکاتی را ذکر کرد: الف) روند نشان داده شده برای گرانول رشته ای است ب) اگر مواد اولیه ضایعات پلاستیکی باشند ابتدا باید آسیاب شوند و تبدیل به کندر شوند  

روش های تولید گرانول

1 ) تولید گرانول به صورت رشته ای

ابتدا مواد ضایعاتی را آسیاب میکنیم ( البته اگر ضایعات نباشند و مواد نو یا  پودری باشند نیاز نیست اینکار را بکنیم) و بعد از صافی عبور داده و ذوب میکنیم و گرانول ها اکسترود میشوند. سپس بعد از بیرون آمدن از اکسترودر به شکل رشته ای، وارد یک استخر آب خنک میشوند و بعد ار آنجا به یک دستگاه آسیاب برای تکه تکه شدن فرستاده میشوند.

2 ) تولید گرانول به روش خشک

پلاستیک های ذوب شده و اکسترود شده از سوراخ های ریزی خارج شده و همچنان که مذاب هستند به وسیله یک تیغه با سرعت بالایی برش میخورند و همزمان با ایجاد یک مکش و عبور از مسیرهای لوله ای که در تماس با آب سرد هستند، خنک و خشک میشوند. سپس وارد مخزن بزرگتری می‌شوند که در آن با ایجاد اختلاف فشار، گرانول‌های سنگین‌تر در پایین مخزن جمع می‌گردند.

3 ) تولید گرانول با روش رینگ آبی

این روش هم همانند روش دوم است فقط در اینجا مکانیزم خشک کردن متفاوت است. در روش رینگ آبی گرانول های مذاب قطعه قطعه شده به وسیله نیروی گریز از مرکز به بدنه یک مخزن میچسبند و ار آنجا که این مخرن به یک آب سرد متصل است باعث خنک شدن و خشک شدن گرانول های مذاب میشود. در این روش گرانول های عدسی خواهیم داشت.

4 ) تولید گرانول به روش برش زیر آب

این روش همانند روش تولید گرانول رشته ای است فقط تفاوت آن این است که وقتی گرانول های رشته ای مذاب به زیر آب خنک میرسند همانجا برش میخورند.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید