روش های ساخت محصولات پلاستیکی

روش های ساخت محصولات پلاستیکی

به طور کلی ساخت محصولات پلاستیکی یک فرآیند پیچیده است. در این فرآیند مواد اولیه مانند گرانول پلاستیک را با حرارت به صورت مذاب در می آورند و در قالبی که شکل نهایی آن را می دهد، می ریزند. مواد ریخته شده در داخل قالب پس از سرد شدن از قالب خارج شده و شکل محصول […]

روش های ساخت محصولات پلاستیکی
  • به طور کلی ساخت محصولات پلاستیکی یک فرآیند پیچیده است. در این فرآیند مواد اولیه مانند گرانول پلاستیک را با حرارت به صورت مذاب در می آورند و در قالبی که شکل نهایی آن را می دهد، می ریزند. مواد ریخته شده در داخل قالب پس از سرد شدن از قالب خارج شده و شکل محصول را نهایی را به خود می گیرد. این عمل نیازمند تخصص و دانش فنی مناسب است.
  • اگر برای شما هم سوال پیش آمده که پلاستیک چگونه ساخته می‌شود و یا اینکه روش های ساخت محصولات پلاستیکی به چه صورت است؟ در این مقاله ازنو با ما همراه باشید تا به زبان ساده با چگونگی روش های ساخت آن آشنا شویم.

روش های ساخت محصولات پلاستیکی

در این مقاله ی ازنو به بررسی روش های مختلف شکل دهی پلاستیک ها می پردازیم:  

قالب گیری تزریقی (Injection Molding)

  • یکی از پرطرفداران ترین روش های تولید محصولات پلاستیکی، روش قالب گیری تزریقی است. این روش توسط دستگاه تزرق پلاستیک انجام می شود. از تزریق پلاستیک برای ساخت انبوه محصولات پلاستیکی یکسان به خطایی بسیار کم استفاده می شود.
  • در این روش گرانول ها (مواد اولیه) داخل دستگاه ذوب شده و سپس ازطریق مارپیچ متحرک به داخل قالب تزریق می شود و شکل قالب را به خود می گیرند. مذاب های تزریق شده پس از سرد شدن توسط پین های قالب به بیرون پرتاب می شودند. معمولا قطعات پلاستیکی موجود در منزل بدین صورت ساخته می شوند.
  • البته هنگام قالب گیری تزریقی باید دقت شود که پلاستیک استفاده شده شاخص MFI پایینی نداشته باشد؛ زیرا به علت روندگی پایین مذاب ممکن است قالب پر نشود و به دستگاه فشار وارد شود.
قالب گیری تزریقی

قالب گیری بادی (دمشی) (Blow Molding)

  • این روش یکی از سریع ترین فرآیندهای تولید پلاستیک، در میان روش های تولید محصولات پلاستیکی است و برای تولید محصولات توخالی ای که ضخامت دیواره در آنها یکنواخت مانند بطری ها، گالون، قوطی پلاستیکی، لوله های آبیاری و … استفاده می شود.
  • در این روش ماده اولیه به صورت استوانه تو خالی وارد مخزن اکسترودر می شود و قالب را پر می کند، سپس ماده مذاب از طریق فشار به سمت دیواره ی قالب کشانده می شود. در نهایت قالب موجود خنک می شود. در این روش معمولا از پلاستیک هایی چون پلی اتیلن سبک (LDPE)، پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی پروپیلن (PP) و پلی وینیل کلرید (PVC) استفاده می کنند.
قالب گیری بادی

قالب گیری فشاری ( Compression Molding )

  • قالب گیری فشاری عموماً برای شکل دهی ترموست ها به کار گرفته می شود و گاهی اوقات برای ساخت محصولات پلاستیکی هم استفاده می شود. در این روش در ابتدا مواد پلاستیکی در حفره فک پایینی قالب قرار می گیرند و بعد از بسته شدن فک بالایی قالب براثر فشار و گرما پلاستیک شکل قالب را به خود می گیرد. این روش برای تولید محصولاتی چون ظروف یک بار مصرف، کامپوزیت ها و … استفاده می شود. در کل برای تولید قطعات با استحکام از جمله قطعات خودرو، لوازم خانگی استفاده می شود.
  قالب گیری فشاری

قالب گیری اکستروژنی (Extrusion Molding)

  • یکی دیگر از روش های پرکاربرد برای تولید محصولات پلاستیکی قالب گیری اکستروژنی است. اکستروژن یکی از رایج ترین فرآیندها در ساخت محصولات پلیمری است. برخلاف قالب گیری تزریقی، اکستروژن معمولا منجر به یک محصول نیمه نهایی (میانی) می شود که برای رسیدن به محصول نهایی نیاز به پردازش بیشتری است. این روش برای محصولاتی که به صورت رشته ای و ادامه دار هستند استفاده می شود؛ مانند ساخت محصولاتی چون لوله ها، شیلنگ ها و ….
  • در این روش گرانول از مواد اولیه از طریق موادکش یا به صورت دستی وارد قیف اسکترودر می شود و سپس این گرانول ها در سیلندر توسط چرخش مارپیچ ها مخلوط می شود و حرارت نیز می بیند. آنگاه مارپیچ را به جلو هل می دهد و وارد قالب می کند و شکل قالب را می گیرد. سپس از خنک کننده و وان وکیون برای خنک سازی محصول استفاده می کنند. در مجموع، روش از پلاستیک هایی با MFI پایین استفاده می شود.
  قالب گیری اکستروژنی  
  • ما در مجموعه ازنو تحت نظر گروه صنعتی طب پلاستیک همواره آماده خدمت رسانی به تمام این کره خاکی را داریم. باشد تا با بازیافت هرچه بیشتر به حفظ محیط زیست کمک نماییم.

AZNO

}
نظر خود را ارسال کنید