شاخص جریان مذاب (MFI)

شاخص جریان مذاب (MFI)

شاخص جریان مذاب یا MFI (Melt Flow Index) یکی از پرکاربردین و رایج ترین آزمون ها برای بررسی خواص پلیمرها در فرآیندهای پلیمری است. این شاخص مقیاسی از جریان پذیری مواد در حالت مذاب بوده که تقریباً رابطه معکوس با ویسکوزیته و یا گرانروی (viscosity)  دارد. شاخص جریان مذاب (MFI) چیست؟ در حقیقت شاخص جریان […]

شاخص جریان مذاب MFI
  • شاخص جریان مذاب یا MFI (Melt Flow Index) یکی از پرکاربردین و رایج ترین آزمون ها برای بررسی خواص پلیمرها در فرآیندهای پلیمری است. این شاخص مقیاسی از جریان پذیری مواد در حالت مذاب بوده که تقریباً رابطه معکوس با ویسکوزیته و یا گرانروی (viscosity)  دارد.

شاخص جریان مذاب (MFI) چیست؟

  • در حقیقت شاخص جریان مذاب یک پلیمر عبارت است از جرم مذاب پلیمر خارج شده برحسب گرم از یک طول و قطر و طول مشخص در مدت زمان 10 دقیقه تحت شرایط استاندارد. واحد این شاخص به صورت gr/10min و یا g/10min بیان می شود.

شاخص جریان مذاب MFI

  • پلیمرها از زنجیره های مولکولی با طول متفاوت تشکیل شده اند، بنابراین پارامتر توزیع وزن مولکولی برای آن ها مهم بوده و خواص جریان را تعیین می کند. در واقع این شاخص MFI تابعی از وزن مولکولی پلیمر است و هرچقدر مقدار MFI بیشتر باشد، وزن مولکولی پلیمر کمتر و طول زنجیره ها کوتاه تر می شود؛ بنابراین ویسکوزیته مواد کمتر و مذاب پلیمری روانتر بوده و در دمای پایین تری فرآیند انجام می شود.
  • برای به دست آوردن داده های ویسکوزیته دقیق و مرتبط تر، پیشنهاد می شود که آزمایش های رئولوژی با بهره گرفتن از صفحه موازی انجام گیرد. برای انجام تست MFI مقدار کمی از نمونه ترموپلاستیک در یک دمای مشخص درون یک بشکهحرارت داده می شود. به طور کلی، این نمونه به صورت گرانول و یا پوسته پوسته است. سپس جریان مذاب نمونه به یک سیال چسبناک ذوب داده می شود. ماده توسط پیستونی که با وزن های مرده بارگذاری شده است، خارج می شود.

دستگاه شاخص جریان مذاب

دستگاه MFI به صورت کلی شامل بخش های مختلفی است. این دستگاه دارای سیلندر و پیستون بوده که معمولا از مواد مقاوم به فرسایش و خوردگی ساخته می شوند. همچنین دارای دای بوده که از فولادهای سخت یا کاربید تنگستن ساخته می شوند. دای باید دارای دو انتهای تخت و فاقد نشانه های ماشینکاری قابل رویت باشد. وزنه های استاندارد جهت قرارگیری در بالای پیستون برای اعمال فشار به گونه ای که مجموع وزن وزنه ها و پیستون، بار استاندارد را فراهم کند. همچنین از میله متراکم کننده از مواد غیر ساینده جهت وارد کردن نمونه های آزمون به داخل سیلندر ساخته می شود.

نکات مهم هنگام انجام آزمون

  • تمامی نمونه هایی که برش داده اید و وزن می کنید باید عاری از هرگونه حباب و نقاط ذوب نشده باشد.
  • اختلاف جرم برش های مختلف نباید بیش از 15 درصد باشد.
  • حداقل تعداد برش ها باید 3 عدد باشد.
  • بهتر است طول هر یک از برش ها بین 10 و 20 میلیمتر باشد.
  • ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید