مقایسه پلی اتیلن سبک و سنگین

مقایسه پلی اتیلن سبک و سنگین

پلی اتیلن PE (Poly Ethylene) یکی از پرکاربردترین پلیمرها در صنایع مختلف است. این پلیمر از گریدهای مختلفی نظیر پلی اتیلن سبک (LDPE)، پلی اتیلن سنگین (HDPE) و پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) تشکیل شده است. پلی اتیلن سبک و سنگین با توجه به کاربردهای خاص خودشان استفاده می شوند. در ادامه این مقاله ی […]

پلی اتیلن سبک و سنگین

پلی اتیلن PE (Poly Ethylene) یکی از پرکاربردترین پلیمرها در صنایع مختلف است. این پلیمر از گریدهای مختلفی نظیر پلی اتیلن سبک (LDPE)، پلی اتیلن سنگین (HDPE) و پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) تشکیل شده است. پلی اتیلن سبک و سنگین با توجه به کاربردهای خاص خودشان استفاده می شوند. در ادامه این مقاله ی ازنو به بررسی تفاوت ها و شباهت هایی که پلی اتیلن های سبک و سنگین با هم دارند می پردازیم.

تعریف پلی اتیلن

رایج ترین پلاستیک های موجود در صنعت امروز، پلی اتیلن ها هستند که از چند مولکول اتیلن با فرمول (C₂H₄) ساخته شده اند. ترکیب این مولکول ها و شکل پیوندشان می تواند، متفاوت باشد و به همین دلیل تولید پلی اتیلن با چگالی کم (سبک) و پلی اتیلن با چگالی بالا (سنگین) امکان پذیر شده است. از طرفی پلی اتیلن ها از لحاظ خواص فیزیکی، شیمیایی، نوری و الکتریکی می توانند، متفاوت باشند.

پلی اتیلن سبک و سنگین
  • برای دریافت مشاوره در زمینه بازیافت پلاستیک تماس بگیرید: 09021082700

انواع پلی اتیلن

عموماً دسته بندی پلی اتیلن ها براساس چگالی آن ها انجام می شود. در واقع چگالی این پلیمرها ارتباط مستقیمی با تعداد، وزن و نحوه پیوند مولکول های آن ها دارد. بنابراین به دو دسته ی کلی پلی اتیلن سبک و سنگین تقسیم می شوند. از آنجاکه پلی اتیلن ها در طیف گسترده ای از محصولات با چگالی کم و یا زیاد استفاده می شوند، وابستگی زیادی در استفاده از محصولات مورد نیاز زندگی روزمره ی انسان ها را ایجاد کرده اند.

پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن های سبک (Low-density polyethylene) یا به اختصار LDPE از دسته پلی اتیلن هایی هستند که چگالی کمی دارند. پلاستیک های ساخته شده از این ماده برای مصارف عمومی زندگی، بسیار پرکاربرد هستند. از کیسه های پلاستیکی گرفته تا ظروف پلاستیکی استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی همگی در این دسته از پلی اتیلن ها قرار می گیرند. پلی اتیلن سبک دارای مزایا و معایب زیر است:

  • پلی اتیلن سبک در برابر مواد شیمیایی، ضربه و رطوبت مقاوم است.
  • پلی اتیلن سبک انعطاف پذیری خوبی دارد، اما استحکام کشسانی آن ضعیف است.
  • میزان مقاومت آن در برابر عبور جریان الکتریسیته بسیار کم است.
  • در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین کارایی ندارد (پرکاربرد در دماهای معمولی).
  • پلی اتیلن سبک قابل بازیافت هستند. (از مهم ترین ویژگی ها)

پلی اتیلن سنگین

  • پلی اتیلن سنگین نوع دیگری از خانواده پلی اتیلن بوده که با نماد HDPE نشان داده می شود. این پلیمر از تعداد شاخه های کمتر و کوچکتری تشکیل شده است. معمولا این نوع پلی اتیلن در دسته پلاستیک های نوع 2 قرار می گیرد و در صنعت به شدت مورد توجه واقع می شود.
  • این پلیمر به علت اینکه قابلیت بازیافت دارد، می تواند از لحاظ کمک به محیط زیست مفید باشد. فشردگی زنجیره مولکولی در پلی اتیلن سنگین باعث می شود چگالی آن افزایش یابد و این موضوع باعث شده تا انعطاف پذیری آن به شدت کاهش یابد.

تفاوت بین پلی اتیلن سبک و سنگین

به طور کلی پلی اتیلن ها براساس چگالی به دو دسته پلی اتیلن سبک و سنگین تقسیم می شوند. در این دسته ها انواع مختلفی از پلی اتیلن ها وجود دارد که از لحاظ خواص مکانیکی، حرارتی و … با یکدیگر متفاوت اند. (در قسمت های پیشین به بررسی هریک از این ها به تفصیل پرداخته شد.)

تفاوت از نظر روش تولید

هم پلی اتیلن های سبک و و هم پلی اتیلن های سنگین به کمک فرآیند پلیمریزاسیون (بسپارش) تولید می شوند. در طی فرایند پلیمریزاسیون تعداد زیادی مولکول به یکدیگر متصل می شوند و فرآورده جدید تولید می کنند. این فرآیند هنگامی که تحت فشار پایین (بین 5 الی 6 اتمسفر) و دمای 59 الی 69 درجه سانتی گراد انجام شود پلی اتیلن سنگین تولید می کند و درصورتیکه در فشار بسیار بالا (حدوداً 5000 اتمسفر) دمای 245 درجه سانتی گراد انجام شود پلی اتیلن سبک ایجاد می کند.

تفاوت از نظر خصوصیات فیزیکی

این دو پلی اتیلن از منظر خصوصیات فیزیکی هم با هم تفاوت دارند. در واقع پلی اتیلن سبک به نسبت پلی اتیلن سنگین نرم تر، شفاف تر و انعطاف پذیرتر بوده و همچنین مقاومت کمتری نیز دارد و احتمال شکنندگی حاصل از فشار بر روی آن نسبت به پلی اتیلن سنگین بیشتر است.

تفاوت از نظر کاربرد

پلی اتیلن های سبک بیشتر برای بسته بندی به کار می روند و برای تولید کیسه های بسته بندی مواد غذایی، نایلون شیرینگ، نایلون کیسه، نایلون کشاورزی، نایلون خیاری و …. استفاده می شوند؛ درحالیکه پلی اتیلن سنگین برای ساخت پلاستیک فریزر، نایلکس، تانکرهای حمل و نقل نگهداری انواع سوخت، بطری بسته بندی پلاستیکی، عایق های الکتریکی و کابل ها به کار می روند.

تفاوت از نظر ساختار مولکولی

ساختار مولکولی پلیمرها بر روی عملکرد و ویژگی های آن ها تاثیر می گذارد. مولکول های اتیلن در پلی اتیلن سبک به صورت تصادفی بوده و نحوه اتصال این مولکول ها با یکدیگر می تواند، خطی یا شاخه ای باشد. مولکول های اتیلن در پلی اتیلن سنگین به صورت شاخه های کوتاه و منظم بوده و به نوعی با آرایش شاخه ای به یکدیگر متصل می شوند.

شباهت پلی اتیلن سبک و سنگین

با وجود تمام تفاوت هایی که تا به اینجا ذکر شد؛ این دو نوع پلی اتیلن که هردو از پلیمریزاسیون مولکول های پلی اتیلن ساخته می شوند، شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند. این ویژگی های مشترک عبارتند از:

  • قابل بازیافت بودن
  • مقرون به صرفه
  • سرعت بالا در قالب بندی
  • مقاومت شیمیایی در برابر بخار آب و هوازدگی
  • قدرت ضربه پذیری بالا
  • عدم نفوذ رطوبت به درون آن ها
  • مواد اولیه سبک

سخن آخر

  • پلی اتیلن های سبک و سنگین از مواد پرکاربرد در زندگی امروزه ما هستند. این 2 پلیمر در عین شباهت های زیادی که با یکدیگر دارند، دارای تفاوت های فراوانی هستند. بیشتر این تفاوت ها در ساختار مولکولی و روش تولید آن ها خلاصه می شود و این باعث شده تا عمده تفاوت های این دو پلی اتیلن در ویژگی های فیزیکی و مکانیکی خلاصه شود. این مواد به دلیل هزینه تولید زیاد و قابلیت بازیافت بالا انتخاب مناسبی برای تولید محصولات به صورت ازنو است.
  • ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
  • برای دریافت مشاوره در زمینه بازیافت پلاستیک تماس بگیرید: 09021082700
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید