چیلر و کارکرد آن

چیلر و کارکرد آن

احتمالا برای شما هم سوال است که چیلر چیست؟ و چگونه کار می کند؟ در واقع چیلر (Chiller) یا سردکن یک نوع دستگاه سرمایشی است که با گرم شدن هوا، استفاده از آن نیز افزایش می‌یابد. کولر، اسپیلت، چیلر خانگی، هواساز و … از انواع وسایل سرمایشی هستند که برحسب مکان مورد نظر، استفاده های […]

چیلر
  • احتمالا برای شما هم سوال است که چیلر چیست؟ و چگونه کار می کند؟ در واقع چیلر (Chiller) یا سردکن یک نوع دستگاه سرمایشی است که با گرم شدن هوا، استفاده از آن نیز افزایش می‌یابد. کولر، اسپیلت، چیلر خانگی، هواساز و … از انواع وسایل سرمایشی هستند که برحسب مکان مورد نظر، استفاده های متفاوتی دارند.

چیلر چیست؟

  • همانطور که در قسمت قبل گفته شد، چیلر یک وسیله سرمایشی است که برای سرد کردن آب استفاده می گردد. آب سرد ایجاد شده توسط این دستگاه به کانال های خنک کننده هوا در ساختمان پمپاژ می شود. در حقیقت این وسیله آب سرد مورد نیاز برای فن کویل یا هواساز در مجتمع ها را تامین می کند و کار اصلی آنها سرد کردن آب جاری درون اواپراتور است. در بعضی از موارد به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی می توان از حرارتی که از مایع جذب دفع می شود، برای مقاصد گرمایشی نیز استفاده نمود.
  • این آب سرد ایجاد شده، دارای دو کاربرد صنعتی و خانگی هستند؛ یا برای استفاده از آب سرد برای سیستم های مطبوع هوا و یا در جهت خنک کردن دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و سرمایش های فرایندی استفاده می شوند. قطعاً هیچ دستگاهی نمی تواند به عنوان جایگزین چیلر آب سرد را برای این مصارف تولید کند. این وسیله در کنار یک پکیچ گرمایشی می تواند یک سیستم گرمایشی-سرمایشی کاملی برای ساختمان را تشکیل دهد.
  • چیلر

طریقه کار چیلر

  • آبی خنک شده توسط چیلر در یک مدار بسته جریان دارد و نمی تواند تبخیر شود یا از سیستم خارج شود؛ بنابراین در این دستگاه نشتی حاصل از تخلیه وجود ندارد. این وسیله با فرایند تقطیر و تبخیر یک مبرد در حال گردش بین اجزای خود، حرارت را از یک قسمت دستگاه به یک قسمت دیگر در یک سیکل منتقل می کند. این آب خنک شده به وسیله پمپ و از طریق لوله کشی به واحدهای توزیع کننده هوای سرد ارسال می شود. البته ناگفته نماند که این لوله های انتقال دهنده عایق هستند تا دمای آب سرد را بتوانند حفظ کنند.

انواع چیلر

  • چیلرها براساس نوع انرژی ای که برای تولید سرما استفاده می کنند، به دو دسته جذبی و تراکمی تقسیم می شوند. مدل تراکمی از انرژی الکتریکی برای ایجاد سرما استفاده می کنند و مدل جذبی از انرژی حرارتی سرما را تولید می کند. همچنین نوع مبرد استفاده شده در این دو نوع دستگاه با یکدیگر متفاوت است.

نوع جذبی یا نوع تراکمی؟

  • نوع جذبی به علت مزایایی که دارند، از نوع تراکمی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به صورت مقایسه ای بخواهیم نگاه کنیم؛ داریم:
  • مصرف انرژی در جذبی کمتر از نوع تراکمی است؛ در نتیجه هزینه استفاده از آنها کمتر است.
  • با اضافه شدن ژنراتور، جذب کننده و سایر تجهیزات جانبی، ابعاد نوع جذبی نزدیک به دو برابر نوع تراکمی در ظرفیت مشابه بوده و فضای بیشتری را برای استقرار در موتورخانه ملزم می سازند.
  • هزینه خرید نوع جذبی تک اثره، حدود 50 درصد و نوع جذبی دو اثره، نزدیک به دو برابر از هزینه خرید نوع تراکمی در ظرفیت مشابه، بیشتر است.
  • هزینه های سرویس و نگهداریِ نوع جذبی به شدت بیشتر از نوع تراکمی است.
  • نیاز به آب خنک کننده جهت دفع حرارت، به دلیل وجود جذب کننده در نوع جذبی نسبت به نوع تراکمی آبی با ظرفیت مشابه، بیشتر است.
  • معمولا میزان صدای تولیدی نوع جذبی نسبت به نوع تراکمی پایین تر است.
  • به دلیل واجب بودن وجود برج خنک کننده در نوع جذبی، امکان استفاده از این سیستم در مناطق مرطوب وجود ندارد. درصورتیکه به کمک نوع تراکمی هوایی، به راحتی می توان حتی در شرایط هوایی کاملاً مرطوب، نیاز برودتی موجود را تأمین نمود.

چیلر

چیلرهای تراکمی

  • این نوع چیلرها از 4 قسمت مختلف کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و کمپرسور تشکیل شده است.
  • طرز کار آن ها بدین گونه است که در ابتدا مایع وارد اواپراتور چیلر می شود. سپس این مایع با دریافت گرمای محیط، به گاز تبدیل می شود. این گاز ایجاد شده توسط کمپرسور متراکم شده و دمای آن افزایش می یابد. کمپرسور آن را به سمت کندانسور می فرستد و در نهایت کندانسور گاز موجود را به مایع اشباع شده تبدیل می کند. در اینجا کار شیر انبساط شروع می شود.
  • شیر انبساط به عنوان یکی از مهم ترین اجزای نوع تراکمی، فشار مایع اشباع شده را کم می کند و باعث انبساط آن می شود. در نتیجه مخلوطی از مایع و گاز را به سمت اواپراتور فرستاده می شود تا حرارت جذب آن شود. در این قسمت مجددا با گرفتن حرارت از آب آن را سرد می کنند. در نهایت این آب سرد شده برای مصارف سرمایشی هوای داخل ساختمان یا مصارف صنعتی با پمپ استفاده می شود.

 

چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی از جذب‌کننده و مولد حرارتی (ژنراتور) استفاده می‌ کنند و با استفاده از انرژی گرمایی سرمایش تولید می کنند. عملکرد این سیستم این طور است که در قسمت جذب‌کننده، بخارآب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار می‌شود.

در نوع جذبی، ابتدا گاز توسط کمپرسور متراکم و فشرده می شود و بعد از افزایش فشار و دما به کندانسور وارد شده و توسط آب یا هوای محیط، گرمای خود را از دست داده و خنک شده و درنهایت به مایع تبدیل می‌گردد. این مایع با عبور از شیر انبساط وارد خنک‌کننده که در فشار کمتری قرار دارد می‌شود.

سخن آخر

  • چیلر یک وسیله سرمایشی است باعث کاهش دمای آب می شود. تهویه هوای مطبوع و همچنین برودت صنعتی وظیفه اساسی چیلر است و اساس کار این دستگاه بر مبنای سیستم تبرید می باشد. هیچ دستگاهی نمی تواند کار چیلر را انجام دهد و جایگزین آن شود. البته خود چیلرها در طرح های متفاوتی طراحی و ساخته می شوند ولی در نهایت وظیفه همه آنها یک چیز است و با دقت بالا و به سرعت می توانند دمای آب را کاهش دهند.

ازنو Anzo

  • در ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم. با مراجعه به سایت ما، در قسمت بلاگ می توانید سایر مطالب علمی را مشاهده و مطالعه کنید.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید