کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی؟

کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی؟

کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی؟ سوال بزرگی است که در اینجا قرار است آن را باهم بررسی کنیم. یکی از موضوعاتی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته هشتگ #نه_به_پلاستیک است. در واقع تبلیغات های سنگینی در رابطه با سازگاری کاغذ با محیط زیست در حال اجراست و با این تبلیغات به ماها تلقین نمودند که […]

کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی
کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی؟ سوال بزرگی است که در اینجا قرار است آن را باهم بررسی کنیم. یکی از موضوعاتی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته هشتگ #نه_به_پلاستیک است. در واقع تبلیغات های سنگینی در رابطه با سازگاری کاغذ با محیط زیست در حال اجراست و با این تبلیغات به ماها تلقین نمودند که پلاستیک کالای خوبی نیست و باید از روند زندگی روزمره حذف شود. حال سوالی که واقعا پیش می آید این است که آیا واقعا بهتر است که کیسه پلاستیکی کنار گذاشته شود؟ یا رویکردی دیگر مانند آری به بازیافت پلاستیک (#آری_به_بازیافت_پلاستیک) پیش گرفته شود؟ در ادامه فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار در ارتباط با این موضوع را بیشتر و با جزئیات کامل تری بررسی می کنیم تا جواب این سوال روشن شود.

تجزیه

اولین پارامتر مهمی که در بهتر یا بدتر بودن آن کیسه مهم است تجزیه پذیری آن است. به طور کلی کاغذ به 2 الی 6 هفته نیاز دارد تا تجزیه شود درصورتیکه پلاستیک حدود 1000 سال طول می کشد تا تجزیه شود. این همان دلیل و منطقی است که باعث شده اکثریت افراد جامعه کاغذ را بهتر دانسته و پلاستیک را فقط ماده ای به درد نخور بدانیم.

ماندگاری

پارامتر دیگیری که برای ما مهم هست ماندگاری و قابل استفاده ی مجدد بودن آن کیسه است. کیسه کاغذی از کیسه پلاستیکی ضعیف تر بوده و تقریبا امکان استفاده ی چند باره از آن وجود ندارد؛ درصورتیکه اگر کیسه پلاستیکی باشد، بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود می تواند چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد.

تولید

پارامتر مهم دیگر تولید است. همانطور که میدانیم کیسه های کاغذی از درخت ساخته می شوند و در مقیاس بزرگ باعث جنگل زدایی و نابودی زیستگاه های طبیعی می گردد و این نیز باعث کاهش تولید اکسیژن و در نتیجه افزایش گاز دی اکسید کربن می شود. البته ناگفته نماند که تولید پلاستیک هم راحت نیست و برای تولید آن باید از سوخت های فسیلی استفاده نماییم و این موضوع یعنی تهدید و خطر برای محیط زیست. حال چند مورد فکت جالب در ارتباط با این موضوع را با هم مرور می کنیم:
  • میزان انرژی مصرف شده برای تولید کیسه کاغذی حدود 4 برابر کیسه پلاستیکی است.
  • میزان مصرف آب یک کیسه کاغذی 3 برابر یک کیسه پلاستیکی می باشد.
  • هزینه کیسه پلاستیکی در مقایسه با کیسه کاغذی کمتر بوده و همچنین کیفیت بهتری را در بسته بندی فراهم می کند.
کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی مزیت های بارز پلاستیک نسبت به کاغذ و تجزیه ناپذیری پلاستیک شرایط را به سمتی سوق داد که به جای آسیب زدن به جنگل ها و زیستگاه های طبیعی، به بازیافت پلاستیک هایی که قبلا استفاده شده بود روی آورده شود تا این پلاستیک ها مجددا مورد استفاده قرار بگیرند.

برتری بازیافت پلاستیک بر کاغذ

قطعاً این سوال برای هرکسی ممکن است پیش بیاید که چرا کاغذ را بازیافت نمیکنیم؟ دلیل اصلی این موضوع این است که بازیافت مواد کاغذی خیلی کارامد نیست و برای بازیافت 1 پوند از مواد کاغذی باید 93% انرژی بیشتر نسبت به بازیافت 1 پوند از مواد پلاستیکی مصرف شود.

تاثیر بازیافت پلاستیک به حال ما

پلاستیک یک عضو جدانشدنی ما انسان ها بوده که همواره هم کاربردی و هم خیلی حیاتی بوده است. با بازیافت پلاستیک از آن هم جلوگیری می کنیم و هم اینکه محیط زیست و منابع طبیعی کمتر تحت فشار ما انسان ها قرار خواهند گرفت. در کل منطق این را بیان می کند که در هنگام برخورد با یک مسئله به فکر حل کردن آن باشیم نه اینکه صورت مسئله را حذف کنیم. حذف کردن پلاستیک همان حذف کردن صورت مسئله است؛ یعنی به جای اینکه #نه_به_پلاستیک رو ترویج بدیم، پیشنهاد میکنیم که #آری_به_بازیافت_پلاستیک رو پیش بگیریم.  

سخن اخر در مورد کیسه پلاستیکی

در کل شما می توانید از پلاستیک استفاده کنید؛ اما لطفا و لطفا و لطفا سعی کنید از همان ابتدا همه ی زباله هایتان را از هم تفکیک نمایید. آن وقت نگران محیط زیست نباشید؛ چون مجموعه هایی مثل “ازنو” ادامه ی کار را به عهده می گیرند و به این پلاستیک ها را بازیافت می کنند؛ تا زندگی ای ازنو به پلاستیک ها و کره زمین ببخشند.

به امید روزیکه کشورمان خالی از زباله شود.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید