گرانول شفاف چیست؟ گرانول رنگی چیست؟

گرانول شفاف چیست؟ گرانول رنگی چیست؟

گرانول های پلاستیک مواد خامی هستند که در سایز و شکل های مختلفی وجود دارند و به دو صورت نو و بازیافتی وجود دارند که گرانول نو کیفیت بهتری را دارد. مواد پلیمری معمولا به دو حالت پودر و گرانول برای تولید استفاده می‌شوند که امروزه به دلیل قیمت پایین و آسانی ساخت آن بسیار […]

گرانول شفاف
گرانول های پلاستیک مواد خامی هستند که در سایز و شکل های مختلفی وجود دارند و به دو صورت نو و بازیافتی وجود دارند که گرانول نو کیفیت بهتری را دارد. مواد پلیمری معمولا به دو حالت پودر و گرانول برای تولید استفاده می‌شوند که امروزه به دلیل قیمت پایین و آسانی ساخت آن بسیار کاربرد دارند. گرانول شفاف نشانگر کیفیت بالا و تولید محصول با کیفیت است گرانول شفاف برای خواندن اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت گرانول نو و بازیافتی بر روی اینجا کلیک کنید. در ادامه در مورد رنگ بندی گرانول ها صحبت می شود.

dye در پلیمر چیست؟

ماده رنگی است که می تواند خودش را از یک محلول به ماده بچسباند و در مقابل نور و شست و شو مقاوم است. به آن ها مواد رنگزا یا dyestuff نیز می گویند.

تفاوت پیگمنت (رنگدانه) و دای (مواد رنگزا ) چیست؟ 

رنگدانه ها را به دو دسته می توان تقسیم کرد: ۱: رنگدانه های آلی(ارگانیک) ۲: رنگدانه های غیر آلی (غیر ارگانیک) در مقایسه با رنگدانه های معدنی، استفاده از این رنگدانه ها کمتر اتفاق می افتد و به همین دلیل تعداد محدودی از تامین کنندگان رنگدانه های آلی وجود دارد. این رنگدانه ها هنگامی استفاده می­شود که قدرت رنگ مورد نیاز زیاد نباشد. رنگدانه ای غیر آلی طی فرایند های شیمیایی در آزمایشگاه تولید می شوند. تحرک کم تری نسبت به دای و پیگمنت های ارگانیک دارند و برای رنگ دهی پلاستیک هایی که شفافیت بسیار زیادی می طلبند استفاده می شوند. از مزایای پیگمنت های غیر ارگانیک می توان به مقاومت بالای حرارت و آب و هوایی دارند. پیگمنت های ارگانیک قابل حل هستند و پیگمنت های غیر ارگانیک غیر قابل حل هستند. از نظر بازدهی و سرعت رنگدهی پیگمنت های ارگانیک بهتر هستند و  در درصد های پایین رنگ براق و درخشنده ای ایجاد میکند( ۰.۲ – ۰.۵ ٪). همچنین برای پلاستیک های شفاف استفاده می شوند. بیشتر رنگدانه ها رنگ های خشکی هستند که معمولا به صورت پودر در می آیند که این پودر را  به یک چسباننده بی رنگ اضافه می کنند تا به صورت سوسپانسیون کلوئیدی درآید. پیگمنت ها غیر قابل حل هستند . دای ها برعکس پیگمنت ها  به راحتی حل و پخش می شوند و در این روند ساختار کریستالی یا ذرات خود را از دست می‌دهند. بنابراین می‌توان ویژگی‌های فیزیکی است که پیگمنت ها و دای را متمایز می‌کند نه ساختار شیمیایی آن‌ها. ساختار شیمیایی شان شبیه به یکدیگر هستند.  در بسیاری از موارد ساختار شیمیایی کلی دای ها و رنگدانه‌ها یکسان است. پیگمنت ها در یک محیط غیر قابل حل هستند و در برخی تا حدی حل می شوند و به طور کلی حلالیت انها تابعی از شرایط فرایند به ویژه دما و همچنین محیط. دای ها برای رنگ دهی پلاستیک های شفاف استفاده می شوند و دای ها رنگ های زنده و زیبایی به ماده مورد نظر ما می دهند و در عین حال سطح را کدر نمی کنند بر خلاف پیگمنت ها. همچنین دای ها عملکرد و کارایی خوبی برای قرار گیری در محیط بیرون را ندارند.

دلیل تفاوت رنگ:

دلیل تفاوت رنگ بین (رنگدانه ها) کریستال های متفاوت آنهاست و ترکیب شیمیایی ثابتی دارند . اندازه ذراتشان در رنگ آن ها تاثیر دارد. ذرات ریز تر رنگ آمیزی بیشتری می دهد. ضخامت لایه یا بار رنگدانه نقشی اساسی در شفافیت رنگ دارد، اما فقط به عنوان یک اثر جانبی در کاهش پراکندگی نور عمل میکند. اولین عاملی که نقش در شفافیت رنگ دارد قابلیت رنگدانه در پراکندگی نور است.هر چه ذرات کوچک تر شوند نور بیشتر پراکنده می شود.  بهترین رنگ برای لعاب تقریباً همیشه آنهایی هستند که ضریب شکست نسبتاً کمی دارند ، مانند رنگدانه های آلی. به طور کلی رنگ های شفاف را می توان از دای ها -به دلیل تاثیر کم تر آن ها بر روی ساختار پلیمر نسبت به پیگمنت ها- تهیه کرد .

گرانول رنگی

گرانول رنگی با پلیمر های چون پلی اتیلن و پلی پروپیلن و پلی استایرن پلی اتیلن پلی امید  و … تولید می شود و به آن پودر رنگی اضافه می کنند. اما گرانول شفاف در مصارف ساختمانی مثل شیشه استفاده می شوند. یکی از ترموپلاست هایی که می توان در تهیه گرانول شفاف از آن استفاده کرد، پلی کربنات است.گرانول شفاف را با نام تجاری رزین نیز در بازار می شناسند. از رزین در تولید محصولات آشپزخانه و تزِئینی استفاده می شود.

تفاوت گرانول شفاف و رنگی

کدر یا شفاف بودن گرانول بیانگر کیفیت مواد اولیه است. گرانول شفاف نشانگر کیفیت بالا و تولید محصول با کیفیت است.در حالی که گرانول رنگی هم به خواص کمک می کند و هم جذابیت بصری دارد. گرانول‌ رنگی در واقع موادی با پایه پلیمری هستند که با اضافه شدن مواد افزودنی رنگی به گرانول رنگی تبدیل می‌شوند. در صورتی که در فرآیند تهیه این گرانول‌ها از افزودنی‌های دیگر به غیر از پودر رنگی هم استفاده شود.

قیمت گذاری:

در قیمت گذاری گرانول های رنگی میزان رنگ به کار رفته در آن تعیین کننده قیمت آن می باشد برای مثال برای رنگ سفید از تیتان استفاده می شود و هرچه میزان تیتان به کار رفته بیشتر باشد قیمت آن بیشتر می شود و یا اینکه قیمت گرانول سبز تیره و سبز روشن یکسان نمی باشد.    
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید