گرم شدن کره زمین (گرمایش جهانی)

گرم شدن کره زمین (گرمایش جهانی)

گرم شدن کره زمین یکی از خطراتی که زندگی در کره زمین را تهدید می کند گرم شدن کره زمین (گرمایش جهانی) است. با گرم شدن کره زمین، یخچال ها در معرض ذوب شدن و سطح آب اقیانوس و دریا در معرض افزایش و جنگل ها و محیط زیست در معرض از بین رفتن قرار […]

گرم شدن کره زمین

گرم شدن کره زمین

  • یکی از خطراتی که زندگی در کره زمین را تهدید می کند گرم شدن کره زمین (گرمایش جهانی) است. با گرم شدن کره زمین، یخچال ها در معرض ذوب شدن و سطح آب اقیانوس و دریا در معرض افزایش و جنگل ها و محیط زیست در معرض از بین رفتن قرار می گیرند.
  • در واقع گرمایش جهانی یکی از مشکلات اصلی این روزهای فعالان محیط زیست و دولت‌ها است. عوامل مختلفی در گرم شدن کره زمین تاثیر دارند و درصد کثیری از آن، نتیجه سبک زندگی نادرست انسان‌ها است.
  • این پدیده، آسیب‌های مخرب فراوانی برای طبیعت، محیط زیست و حیات وحش دارد. برای اینکه با تاثیر بازیافت زباله روی گرمایش جهانی آشنا شوید، باید ابتدا این پدیده و عوامل موثر در آن را بشناسید.

 

اثرات مخرب گرم شدن کره زمین

  • دانشمندان همواره در تکاپوی یافتن اطلاعات جدید در رابطه با پیامدهای گرمایش جهانی هستند. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، آن ها معتقدند که اگر روند گرم شدن زمین به همین روال ادامه پیدا کند، پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی شدیدی برای ما به همراه خواهد داشت.
  • آب شدن یخچال‌های طبیعی، آب شدن زودتر از موعد برف‌ها و خشکسالی‌های شدید باعث مشکلات بزرگی مثل کمبود آب می‌شوند و احتمال بروز آتش‌سوزی‌ها را افزایش می‌دهند. آتش‌سوزی‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل از بین رفتن منابع، به خصوص جنگل‌ها هستند. جنگل‌هایی که مهم‌ترین تولیدکننده اکسیژن زمین بوده و وجود آنها برای ادامه حیاتمان ضروری است.
  • در حقیقت بالا آمدن سطح آب دریاها باعث می‌شود که بسیاری از مناطق ساحلی به زیر آب بروند و آنگاه شانس وقوع سیل‌های ساحلی افزایش می یابد. این موضوع باعث خرابی بسیاری از مناطق شهری و روستایی می‌شود و جان مردمان بسیاری را تهدید می کند.
  • آفت‌های جدید در مزارع، جنگل‌ها و شهرها، موج گرمای شدید، بارش‌های شدید و طولانی و افزایش سیل، از دیگر آسیب‌هایی است که گرمایش جهانی به دنبال دارد. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا صنایعی مثل شیلات و کشاورزی، نابود شود. نابودی زمین‌های کشاورزی به معنای کمبود منابع غذایی است.

 

مقابله با گرم شدن کره زمین

فرآیند بازیافت

  • حال که اثرات مخرب گرمایش جهانی بررسی شد بهتر است تاثیر بازیافت زباله برروی گرمایش جهانی را با هم بررسی کنیم. شاید خیلی پیش پا افتاده باشد اما ساده‌ترین کارهای روزمره ما می‌تواند تاثیرات مثبت بسیار بزرگی در طبیعت داشته باشد. اگر تفکیک زباله و انتقال آنها به مراکز بازیافت، به یکی از عادت‌های همیشگی ما تبدیل شود، می‌توانیم نقش مهمی در حفظ طبیعت داشته باشیم.
  • در حال حاضر، گرمایش جهانی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های زیست‌محیطی است. پس در این شرایط باید همه ی ما انسان ها تلاش کنیم تا روند آن را تا جای ممکن کند کنیم و حتی متوقف کنیم. بازیافت، تنها راه‌حل موجود است که به راحتی همه ما از پس آن برمی‌آییم. اهمیت بازیافت، تعمیر و استفاده مجدد از زباله تأثیر بسزایی در کاهش گرم شدن کره زمین دارد. زیرا در کاهش گازهای گلخانه ای بسیار موثر است. ضایعات فلزات، تجهیزات الکترونیکی، کاغذ، باتری، ظروف نوشیدنی و سایر کالاهای قابل بازیافت باید از نظر علمی تفکیک و بازیافت شوند.
  • میزان گازهای گلخانه ای ارتباط مستقیم با مقدار مصرف انرژی دارد. در حقیقت هر چقدر انرژی بیشتری مصرف شود، گازهای گلخانه‌ای بیشتری هم در اتمسفر آزاد می‌شود و ازطرفی هر چقدر گازهای گلخانه‌ای جمع شده در اتمسفر بیشتر باشد، حرارت بیشتری را در خود به دام می‌اندازد و پدیده‌ای را ایجاد می‌کند که اثر گلخانه‌ای نامیده می‌شود. در نتیجه، فرآیند بازیافت به کاهش شدید تولید گاز کربن دی اکسید و سایر گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
  • سوزاندن زباله یکی از عوامل آزاد کردن گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر است. وقتی اکثر زباله‌های تولید شده توسط انسان، بازیافت شوند، حجم زباله‌ای که سوزانده می‌شود، با شدت زیادی کاهش پیدا می‌کند.

گرم شدن کره زمین

صرفه جویی انرژی

  • استفاده از محصولات و لوازم مصرفی کمتر را می توان با برچسب انرژی که روی آنها چسبانده شده تشخیص داد. تلویزیون، جاروبرقی، ماشین لباسشویی، و خیلی از لوازم آشپزخانه مصرف زیادی در طول شبانه روز از برق دارند. لامپ های کم مصرف و LED ها نسبت به لامپ های معمولی ۸۰ تا ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می کنند و نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی دارند.

کاهش استفاده مواد پلاستیکی یک بار مصرف

  • امروزه اکثر مردم بخاطر کمبود زمان و برای راحتی بیشتر تمایل به استفاده از ظروف یکبار مصرف دارند زیرا استفاده از این مواد هم آسان و هم کم هزینه است. اما این مواد در طولانی مدت صدمات زیادی به محیط زیست و زندگی هر فرد وارد می کند. برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین باید سعی کرد تا مصرف اینگونه محصولات تا حد ممکن به حداقل برسد.

عایق بندی خانه ها

  • معمولاً منبع اتلاف انرژی سیستم گرمایشی و سرمایشی است. زیرا آب بندی درب و پنجره ها به خوبی انجام نشده است و عایق کاری کارآمد نیست و این امر باعث فرسایش تجهیزات گرمایشی و سرمایشی می شود و همچنین باعث افزایش مصرف انرژی می شود. بنابراین باید حدالمکان عایق بندی خانه ها به خوبی انجام شود تا از این معضل جلوگیری شود.

 تبلیغات و فرهنگ سازی

  • وظیفه اجتماعی تک تک ماها این است که در راستای فرهنگ سازی درست قدم برداریم. این موضوع بسیار مهمی است و نباید ساده از کنار آن عبور کرد و صرفاً منتظر ادارات دولتی باشیم. بلکه هر شخص باید از خود شروع کند و اطرافیان خود را از خطرات گرم شدن کره زمین آگاه کند. به ویژه برای کودکان و نسل بعدی ، هرچه این فرهنگ سازی بیشتر و عمیق تر انجام شود ، تأثیر آن بیشتر و بلند مدت است. با این کار مقداری از وقت خود را در شبکه های اجتماعی بگذرانید.

سخن آخر

  • بازیافت کردن فواید متعددی دارد که تعداد زیادی از آنها مستقیما باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود. گازهای گلخانه‌ای هم یکی از مهم‌ترین عوامل دامن زدن به گرمایش جهانی است. تاثیر بازیافت زباله روی گرمایش جهانی، ثابت شده و قابل توجه است. اگر دلتان برای محیط زیست می‌تپد و دوست دارید سیاره سبزمان را سبز و زیبا برای نسل آینده حفظ کنید، با تفکیک زباله و بازیافت می‌توانید نقش مهمی در حفظ آن داشته باشید.
  • با اجرای استراتژی های مقابله با گرم شدن کره زمین، بیایید هم اکنون گامی در جهت زیباسازی محیط زندگی و محیط زیست خود برداریم.
  • در ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید