مزایا، معایب و مشکلات صنعت بازیافت پلاستیک

مزایا، معایب و مشکلات صنعت بازیافت پلاستیک

صنعت بازیافت پلاستیک همانند دیگر صنایع دارای مزایا، معایب و مشکلات مختلفی است که آن ها را از جنبه های محیط زیستی و اقتصادی در ادامه بررسی خواهیم کرد. مزایای محیط زیستی صنعت بازیافت پلاستیک  کمک به حفظ محیط زیست زباله ها و ضایعات پلاستیکی از مشتقات نفتی تهیه می شوند و باکتری ها نمی […]

صنعت بازیافت پلاستیک

صنعت بازیافت پلاستیک همانند دیگر صنایع دارای مزایا، معایب و مشکلات مختلفی است که آن ها را از جنبه های محیط زیستی و اقتصادی در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مزایای محیط زیستی صنعت بازیافت پلاستیک 

کمک به حفظ محیط زیست

زباله ها و ضایعات پلاستیکی از مشتقات نفتی تهیه می شوند و باکتری ها نمی توانند آن ها را تجزیه کنند مگر آنکه مدت زمان بسیار زیادی از آن بگذرد. بدین ترتیب بیش ترین آسیب به محیط زیست وارد می شود.

حفظ منابع نفت و انرژی

بازیافت پلاستیک باعث صرفه جویی و کاهش مصرف از منابع طبیعی مانند نفت، گاز و آب می شود. در حقیقت همانطور که در بخش قبل بیان شد، پلاستیک ها از مشتقات نفتی ساخته می شوند؛ بنابراین درصورتیکه از محصولات بازیافتی استفاده شود؛ مصرف برق، نفت، انرژی و …. کاهش پیدا می کند. میزان انرژی لازم برای بازیافت مواد پلاستیکی دو سوم انرژی لازم برای تولید همان محصول با استفاده از مواد خام است.

کاهش زباله ها

امروزه حدودا 20 درصد زباله های جهان بازیافت می شود. با توجه به حجم بالای زباله ها و ضایعات تولید شده در سطح جهانی، می توان برداشت کرد که بازیافت پلاستیک تاثیر بسزایی در کاهش ضایعات دارد.

صنعت بازیافت پلاستیک

معایب محیط زیستی صنعت بازیافت پلاستیک 

آلودگی محیط زیست

بازیافت پلاستیک علاوه بر کمک به محیط زیست می تواند به آن آسیب هم برساند. در زمان ذوب شدن پلاستیک برای تبدیل شدن به گرانول، مواد آلی فراری در هوا انتشار پیدا می کند و برای گیاهان، حیوانات موجود در آن منطقه مضر است. در ضمن این انرژی مصرفی و حرارتی باعث افزایش دمای جهانی و افزایش گازهای سمی در هوا خواهد شد.

آسیب زدن به سلامتی انسان

رزین استفاده شده در پلاستیک از نفت تهیه می شود و در صورتیکه مواد غذایی درون ظروف بازیافتی قرار داده شود به آن نفوذ می کند و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. به صورت کلی توصیه می شود که از قرار دادن مواد غذایی درون ظروف بازیافتی خودداری شود؛ زیرا احتمال مبتلا شدن به سرطان را افزایش می دهد.

مزایای اقتصادی صنعت بازیافت پلاستیک 

درآمد بالا

صنعت بازیافت پلاستیک یکی صنعت درآمدزا محسوب می شود و مطابق آمار درآمد جهانی بازیافت پلاستیک ده ها میلیارد دلار تخمین زده می شود.

کاهش هزینه های مربوط به دفع زباله

یکی دیگر از سودمندی های فرآیند بازیافت پلاستیک، کاهش هزینه های سنگین مربوط به دفع زباله ها است.

معایب اقتصادی صنعت بازیافت پلاستیک

هزینه ی بیشتر بازیافت نسبت به مواد خام:

مواد پلاستیکی از مشتقات نفتی تهیه می شوند و درصورتیکه قیمت نفت و مواد اولیه خیلی ارزان شود، تولید پلاستیک از مواد پلیمری نو نسبت به تولید پلاستیک از مواد بازیافتی با قیمت کمتری انجام می گردد.

نامناسب بودن بعضی از مشاغل مرتبط با بازیافت:

برخی از مشاغلی که مرتبط با این صنعت بوده در کشورهای توسعه نیافته و فقیر شرایط مطلوبی ندارند؛ زیرا این افراد باید در مکان های غیربهداشتی با شرایط کاری سخت و درآمدی ناچیز کار کنند.

مشکلات صنعت بازیافت پلاستیک

کاهش کیفیت محصولات بعد از بازیافت

بعد از انجام فرایند بازیافت کیفیت محصولات تولیدی کاهش می یابد. البته با استفاده از تکنولوژی های جدید و روش های نوین این مشکل کمتر می شود. به صورت کلی پلاستیک ها تا حد مشخصی قابل بازیافت هستند و بیشتر از آن نمی توانند بازیافت شوند؛ به عنوان مثال هنگامی که بطری پلاستیکی بازیافت شود؛ فقط دو یا سه بار قابل بازیافت است و بعد از آن کیفیت خود را از دست می دهد.

قابل بازیافت نبودن بعضی از محصولات

همه ی پلاستیک ها قابل بازیافت نیستند و برخی از پلاستیک ها مانند پلی وینیل کلراید (PVC) یا سخت بازیافت می شوند و یا قابل بازیافت نیستند. برخی از محصولات پلاستیکی از ترکیب پلیمر های مختلف تهیه می شوند و قابل بازیافت نیستند.

سخن آخر

  • ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید