استفاده مجدد (Reusing) یا بازیافت (Recycling)

استفاده مجدد (Reusing) یا بازیافت (Recycling)

استفاده مجدد (Reusing) بازیافت یک فرایند بسیار مهم برای محیط زیست و درحالیکه استفاده مجدد هم گزینه ای مفید برای حفظ سلامت محیط زیست محسوب می شود. زیرا این موضوع می تواند یک انتخاب مهم برای افراد باشد که به جای دور ریختن چیزی، از آن دوباره استفاده کنند و از هزینه های اضافی جلوگیری […]

استفاده مجدد، بازیافت

استفاده مجدد (Reusing)

بازیافت یک فرایند بسیار مهم برای محیط زیست و درحالیکه استفاده مجدد هم گزینه ای مفید برای حفظ سلامت محیط زیست محسوب می شود. زیرا این موضوع می تواند یک انتخاب مهم برای افراد باشد که به جای دور ریختن چیزی، از آن دوباره استفاده کنند و از هزینه های اضافی جلوگیری کنند. استفاده مجدد یا آپ سایکلنیگ فرآیندی است که در آن از وسایل استفاده شده مجددا در جهت پیشبرد کار دیگری استفاده می شود.

فواید استفاده مجدد

  • استفاده مجدد فواید متعددی دارد و از جمله آن ها می توان به کم شدن شدت زباله ها، جلوگیری از ضرر و زیان به منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد. هنگامی که افراد با ایجاد لندفیل جایی برای دفن زباله ها فراهم می کنند، این زباله ها در زمین می مانند و به مرور زمان درون زمین دفن می شوند و باعث آسیب های جدی به منابع آب و لایه اوزون می شود. بنابراین استفاده مجدد از وسایل دور ریختنی اهمیت بالایی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

جامعه

  • این موضوع فواید مهمی برای جامعه دارد. در حقیقت شما نه تنها موادی که قبلاً یک بار استفاده کردید را مورد استفاده قرار می دهید؛ بلکه می توانید چیزی که استفاده کردید اما دیگر نیازی ندارید را به افراد نیازمند و یا سازمان های خیریه اهدا کنید تا به نوعی به رشد جامعه و افراد ضعیف کمک کرده باشید.

مسائل اقتصادی و مالی

  • مسئله استفاده مجدد از بعد مالی می تواند بسیار مفید و سومند باشد؛ یعنی افرادی که از بعد اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند، می توانند وسایل مورد نیاز خود را از طریق همین روش و حتی با قیمت پایین تر و مناسب تری آن را تهیه کنند. بنابراین یک پیشنهاد خوب این است که افرادی که نیاز به وسایلشان ندارند می توانند آن ها را در اختیار سازمان های مربوطه قرار دهند تا از این طریق به افراد نیازمندی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند برسد.

محیط زیست

  • این موضوع علاوه بر جنبه مالی و تاثیرگذاری بر جامعه به حفظ محیط زیست نیز کمک می کند. زیرا هنگامی که زباله های جامد مانند شیشه، پلاستیک، آلومینیوم، آهن و …. دور ریخته می شوند؛ معمولاً در زمین دفن می شوند و به لندفیل تبدیل می شوند، بنابراین استفاده مجدد از این محصولات بسیار سومند و مفید است.
  • استفاده مجدد نه تنها باعث کاهش لندفیل می شوند بلکه به کاهش تولید زباله کمک می کند و بدین صورت منابع طبیعی مانند منابع آبی بصورت بهینه تری حفظ می شوند. البته شایان ذکر است که تولید زباله در محیط زیست می تواند باعث افزایش تولید گازهای گلخانه ای شود و با به کارگیری فرآیند استفاده مجدد به حفظ منابع موجود کمک می شود.

استفاده مجدد، بازیافت

بازیافت (Recycling)

  • فرآیند بازیافت که در مقالات گذشته با جزئیات بررسی شد؛ به فرآیندی گفته می شود که در آن موادی که غیرقابل استفاده بوده را به مواد جدید و قابل استفاده تبدیل می کنند. این کار بدین صورت انجام می پذیرد که مواد دور ریختنی و ضایعات به محصولات جدید تبدیل می شوند که مجدداً قابل استفاده باشند. این فرآیند در بعضی از کشورها و جوامع مختلف، بسیار راحت و آسان شده است به طوریکه برای برخی از مواد سطل های زباله قرار می دهند تا افراد بتوانند وسایلی که قابلیت بازآوری مجدد را دارند را درون آنها قرار دهند.

فواید فرآیند بازیافت

  • فرآیند بازیافت می تواند سود و ضررهای زیادی برای منابع طبیعی و حیات وحش و … داشته باشد. همچنین این فرآیند از بعد اقتصادی بسیار مفید بوده و در اینجا به توضیحی از فواید این فرآیند اشاره می کنیم:
  • (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به فواید بازیافت پلاستیک را می توانید مطالعه کنید)

حفظ اکوسیستم و حیات وحش

  • هنگامی که زباله ها بازیافت می شوند، نیاز به تولید و استفاده از مواد جدید و نو کمتر می شود و همین امر نیز باعث می شود که به حیات وحش و اکوسیستم آسیب کمتری وارد شود. به عنوان مثال آتش زدن کاغذ و یا مواد پلاستیکی در محیط آزاد به حیات وحش آسیب می رساند و همچنین این عمل باعث می شود که درختان کمتری در جنگل ها قطع شوند و خاک و آب … کمتر آلوده شوند. همچنین این موضوع باعث می شود که زباله های کمتری به محیط دریا و رودخانه ها نفوذ کند و بدین ترتیب جان حیوانات و موجوداتی که در دریا زندگی می کنند کمتر به خطر می افتد و آب آشامیدنی نیز کمتر آلوده می شود.

حفظ منابع طبیعی

  • هنگامی که زباله های چون پلاستیک، کاغذ و …. درون زمین دفن می شوند، سال ها طول می کشد تا تجزیه شوند. بنابراین هنگامی که درون زمین دفن می شوند باعث آسیب به منابع طبیعی می شوند. با انجام این کار می توانیم به صورت دوباره از آن ها استفاده کنیم و این باعث می شود که به منابع طبیعی مانند آب، مواد معدنی، زغال سنگ و …. کمک کنیم.

ایجاد فرصت شغلی برای افراد

  • درصورتیکه زباله ها از هم تفکیک شوند و به سازمان مدیریت پسماند تحویل داده شوند، آنگاه آن ها این زباله ها را برای فرآیند بازیافت دسته بندی می کنند و هرکدام درون محل مخصوص خود قرار می گیرند. برای انجام این رویه نیاز است که تعداد زیادی نیروی انسانی در این بخش مشغول به کار شوند. پس این موضوع می تواند باعث اشتغال زایی برای افراد بیکار شود.

سخن آخر

  • به جای اینکه زباله به صورت مستقیم به لندفیل انتقال داده شود بهتر است که مورد بازآوری قرار بگیرد. اما این راه حل تنها راه حل مناسب برای کمک به حفظ اکوسیستم، منابع انسانی و محیط زیست نیست؛ زیرا فواید و اثرات مثبتی که استفاده مجدد بر روی محیط زیست می گذارد بسیار بیشتر است.
  • در سال های اخیر در مورد بازیافت و فواید آن بسیار شنیده ایم. نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که این فرآیند هم به طبیعت و محیط زیست و هم چرخه تولید و تهیه مواد اولیه جهت تولید مواد مصرفی کمک شایانی می‌کند. اما نکته بسیار مهم تر این است که این فرآیند به انرژی زیادی نیاز دارد و انرژی زیادی در زمینه مالی و انسانی زیادی باید صرف این فرآیند شود.
  • یکی از راهکارهای صحیح برای مدیریت زباله ها بازیافت آن است. اما این راه حل، تنها راه حل نیست و می‌توانیم به جای این فرآیند، به این فکر کنیم که محصولاتی که قابلیت استفاده مجدد را دارند مورد استفاده قرار دهیم تا با این کار نه تنها به چرخه طبیعت، محیط زیست و اکوسیستم کمک کنیم بلکه بتوانیم بعضی از نیازهای دیگران و یا حتی خودمان را برطرف کنیم. بنابراین، استفاده مجدد راه حل بسیار مناسبی برای کمک رسانی به نیروهای انسانی، وضعیت اقتصادی و همچنین محیط زیست و زندگی حیات وحش و مراتع و جنگل ها می باشد.
  • ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید