دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک با توجه به اینکه پلاستیک‌ها به مدت 300 سال در طبیعت باقی می‌مانند و تقریباً می‌توان گفت که جزو مواد تجزیه‌ناپذیر هستند؛ بنابراین در آلودگی محیط‌زیست نقش قابل‌توجهی دارند. از آن طرف هم بدون مواد پلاستیکی عملاً نمی‌توان زندگی کرد و در نتیجه حذف کامل مواد پلاستیکی از دنیای امروزی تقریباً محال […]

دستگاه بازیافت پلاستیک

دستگاه بازیافت پلاستیک

  • با توجه به اینکه پلاستیک‌ها به مدت 300 سال در طبیعت باقی می‌مانند و تقریباً می‌توان گفت که جزو مواد تجزیه‌ناپذیر هستند؛ بنابراین در آلودگی محیط‌زیست نقش قابل‌توجهی دارند. از آن طرف هم بدون مواد پلاستیکی عملاً نمی‌توان زندگی کرد و در نتیجه حذف کامل مواد پلاستیکی از دنیای امروزی تقریباً محال به نظر می‌رسد! از همه این‌ها گذشته برای این که صنعت پلاستیک و تولیدات پلاستیکی پویا و پابرجا باقی بماند همواره به موادی همچون گرانول‌های پتروشیمی نو نیاز داریم که قیمت نسبتاً بالایی داشته و استفاده از آن‌ها در چرخه تولید عملاً صرفه اقتصادی ندارد.
  • در چنین شرایطی یک راهکار بسیار عالی وجود دارد و آن هم بازیافت مواد پلاستیکی است. در واقع این‌گونه می‌توان با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر و همچنین با کمتر آلوده کردن محیط زیست محصولات باارزشی را تولید کرد که به لحاظ کیفیت و کارایی با محصولات تولید شده از مواد اولیه نو کاملاً برابری می‌کنند.
  • بگذارید این‌طور بگوییم با استفاده از دستگاه بازیافت پلاستیک و انتقال ضایعات پلاستیکی به چرخه بازیافت نه‌تنها مقدار ضایعات دفن یا سوزانده شده کم‌تر می‌شود؛ بلکه انرژی و مواد خام کم‌تری هم مورد استفاده قرار گرفته و همچنین میزان ضایعات کاهش پیدا می‌کند. در نهایت هم از آلودگی هوا و آسیب رسیدن به محیط‌زیست جلوگیری خواهد شد.
  • در این مقاله از سایت ازنو در مورد انواع دستگاه بازیافت پلاستیک و ویژگی های آن ها بحث می شود.

انواع دستگاه بازیافت پلاستیک

انواع ماشین الات بازیافت پلاستیک که برای تجهیز خطوط بازیافت از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:
  • دستگاه تسمه نقاله: این دستگاه وظیفه انتقال و جداسازی مواد بازیافتی را بر عهده دارد و در انواع متحرک، ثابت و بالکن دار تولید می‌شود. توجه داشته باشید در خطوط بازیافت پلاستیک حتماً باید از دستگاه تسمه نقاله استفاده شود زیرا این دستگاه نه‌تنها مواد را انتقال داده و از این طریق سرعت بازیافت را به مقدار قابل‌توجهی بالا می‌برد، بلکه برای افزودن امکانات بیشتر به خط بازیافت (مانند گذاشتن مگنت) حتماً به تسمه نقاله احتیاج خواهید داشت.
  • دستگاه خردکن ضایعات پت: این دستگاه که با نام دستگاه آسیاب پت هم شناخته می‌شود، در حقیقت نوعی آسیاب است که وظیفه خرد کردن ضایعات پت یعنی بطری آب معدنی و نوشابه و دلستر و غیره را بر عهده دارد. این دستگاه‌ها معمولاً از نوع آسیاب چکشی هستند که بسته به ظرفیت موردنظر، امکان ساخت آن‌ها به صورت چکشی ابرویی هم وجود دارد. در خصوص قیمت دستگاه آسیاب پت هم باید بگوییم که بر اساس دهنه، ظرفیت خروجی و جنس متریال بکار رفته در دستگاه تعیین می‌شود.
  • دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک: پس از آسیاب کردن ضایعات پلاستیکی نوبت به شستشوی آن‌ها می‌رسد که برای این کار بهتر است از دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیکی استفاده شود. به این صورت که ضایعات خرد شده پلیمر یا حتی تکه‌های آلوده PET وارد خط شستشو شده و واشر اصطکاک وظیفه تمیز کردن آلودگی‌ها و جداسازی مواد اضافی جزئی مانند مایعات و کاغذها را از پلیمرهای بازیافتی بر عهده می‌گیرد. پس از آن مرحله خشک کردن مواد پلاستیکی و جدا کردن آلاینده‌های بیشتر مانند گرد و غبار و شن از داخل آن‌ها شروع می‌شود. به این ترتیب ضایعات پلاستیکی برای ورود به دستگاه گرانول ساز آماده خواهند بود.
  • دستگاه گرانول ساز: این دستگاه اکسترودر همان‌طور که از نامش پیداست برای گرانول کردن انواع مواد بازیافتی بکار می‌رود و نوع گرانول‌سازی آن بسته به نوع ماده می‌تواند به دو صورت “تک مرحله‌ای” و “دو مرحله‌ای” باشد. از این دستگاه تولید گرانول ضایعاتی براحتی می‌توان برای تولید انواع گرانول پلی اتیلن فیلم، پلی اتیلن لوله، پلی اتیلن بادی، پی وی سی، ای بی اس و غیره استفاده کرد.
حالا که با کاربرد هر دستگاه در نوع بازیافت آشنا شدید، دیگر به خوبی می‌دانید که خط تولید گرانول ضایعاتی به چه دستگاه هایی نیاز دارد و بعید می‌دانیم که درباره انواع دستگاه های بازیافت پلاستیک سوال یا ابهامی برایتان باقی مانده باشد.

ارزان ترین دستگاه بازیافت پلاستیک

  • همان‌طور که گفته شد دستگاه بازیافت پلاستیک انواع مختلفی دارند و طبیعی است که قیمت هر یک از این ماشین‌آلات هم متفاوت با دیگری باشد. در واقع مهم‌ترین آیتمی که روی قیمت ماشین الات بازیافت پلاستیک تاثیر می‌گذارد، قطعات بکار رفته در هر دستگاه و همچنین نوع طراحی این قطعات است. مثلاً بعضی از دستگاه‌های بازیافت پلاستیک ساختار بسیار ساده‌ای داشته و در تولید آن‌ها از سیلندر ماردون‌های بدون سخت‌کاری و از جنس فولاد شکننده و همین‌طور گیربکس‌های دست ساز استفاده شده است. طبیعتاً یک چنین دستگاه‌هایی نمی‌توانند عملکرد باکیفتی داشته باشند و در نتیجه قیمت خرید آن‌ها ارزان‌تر خواهد بود؛ به‌طوری که به عنوان ارزان ترین دستگاه بازیافت پلاستیک شناخته می‌شوند.
  • با این تفاسیر در استفاده از این نوع ماشین‌آلات یا اکسترودرها همیشه باید حواستان به طول عمر دستگاه باشد زیرا هر آن امکان دارد ایرادی جدی در قطعات اصلی آن به وجود بیاید و در نهایت هم به‌طور کامل از کار بیفتد. به‌خصوص که مواد پلاستیکی بازیافتی معمولاً مقادیر زیادی ناخالصی فلزی و غیره دارند و در صورتی که ناخالصی‌های فلزی به‌طور‌کامل جداسازی نشوند، به محض ورود به دستگاه بازیافت ممکن است باعث شکسته شدن مارپیچ آن شوند. سایر ناخالصی‌های موجود در مواد اولیه بازیافتی نیز وارد سیستم اکستروژن شده و در آن قسمت‌هایی از دستگاه که با ماده مذاب در تماس است، خوردگی ایجاد می‌کنند.
  • توجه داشته باشید اگر دستگاه بازیافت پلاستیک در حال کار باشد، وجود چنین خوردگی‌هایی آسیب بسیار زیادی به آن وارد خواهد کرد و باعث افت کیفیت عملکرد دستگاه می‎شود. گاهی اوضاع از این هم بدتر شده و این خوردگی‌ها در سطح پره‌های مارپیچ به وجود می‌آیند و همین موضوع باعث می‌شود ماده اولیه بر خلاف جریان حرکت کرده و با عبور از نواحی دارای خوردگی باعث ورود آسیب‌های بیشتر و جدی‌تری به مارپیچ و سیلندر شود. مشکل دیگری که ممکن است در هنگام استفاده از ارزان ترین دستگاه بازیافت پلاستیک با آن روبرو شوید، شکستن گیربکس‌های دست‌ساز این اکسترودرها است؛ البته یک چنین مشکلی زمانی ایجاد می‌شود که ماده مذاب بازیافتی ویسکوز باشد.
  • در مجموع هر یک از مشکلات گفته شده هزینه‌های سنگینی را روی دست تولید‌کننده می‌گذارند؛ بنابراین خرید ارزان ترین دستگاه بازیافت پلاستیک ایده چندان خوبی به نظر نمی‌آید و هرچه در خرید دستگاه صرفه‌جویی کرده‌اید را باید چند برابر کنید و برای تعمیر خرابی‌هایش یا تعویض آن با یک دستگاه نو بپردازید! با این اوصاف پیشنهاد می‌کنیم در تولید گرانول بازیافتی حتماً از با‌کیفیت‌ترین دستگاه تولید گرانول ضایعاتی که مجهز به قطعات پیشرفته است، استفاده کنید.
دستگاه بازیافت پلاستیک

گرانترین دستگاه بازیافت پلاستیک

  • گران‌ ترین دستگاه بازیافت پلاستیک ماشین‌آلاتی هستند که در تولید آن‌ها از قطعاتی با فولاد باکیفیت استفاده شده است. در نتیجه این دستگاه تولید گرانول ضایعاتی استحکام بسیار بالایی دارد و مهم‌تر از همه این که سطوح قطعات سیلندر و مارپیچ آن با ضخامت زیادی سخت کاری شده است. از همه این‌ها که بگذریم وقتی صحبت از گران ترین ماشین الات بازیافت پلاستیک می‌شود بدون شک منظور دستگاه‌هایی است که توسط معتبرترین و معروف‌ترین برندهای دنیا تولید شده‌اند و ادوات برقی بکار رفته در آن‌ها از بهترین کارخانه‌های جهان تامین شده است.
  • این دستگاه‌های بازیافت مواد پلاستیکی همچنین مجهز به گیربکس‌هایی با‌کیفیت و مهندسی‌سازی‌شده هستند و همین آیتم به‌خودی‌خود برای بالا بودن قیمت این ماشین‌آلات کفایت می‌کند.
  • افزون بر این‌ها یک مزیت مهم دیگر در این دستگاه‌ها وجود دارد که باعث تمایز ارزان ترین و گرانترین دستگاه بازیافت پلاستیک از یکدیگر می‌شود، آن هم این است که دستگاه‌های اکسترودر گران‌قیمت به‌ندرت دچار خوردگی سطوح می‌شوند زیرا روی سطح قطعات فلزی آن‌ها حسابی سخت‌کاری شده و در نتیجه بعید است که اجزای مهم دستگاه تولید گرانول ضایعاتی در تماس با ناخالصی‌ها دچار آسیب شوند.
  • به‌این‌ترتیب کارایی دستگاه و همچنین طول عمر آن به‌طور چشم‌گیری بیشتر می‌شود. با این اوصاف به‌یقین می‌توان گفت یک‌چنین دستگاه‌هایی کاملاً برای فرآیند بازیافت مناسب هستند. به‌خصوص که در مواد پلاستیکی بازیافتی یک‌سری مواد پرکننده وجود دارد که ویسکوزیته مذاب در اکسترودر را بالا می‌برند و با این کار فشار زیادی به مارپیچ، گیربکس و همین‌طور موتور دستگاه بازیافت پلاستیک وارد می‌شود.
  • حال اگر کوچک‌ترین ضعفی در قطعات نام برده شده وجود داشته باشد، دستگاه تولید گرانول ضایعاتی به سرعت دچار آسیب‌های جدی مانند بریده شدن مارپیچ، خرد شدن گیربکس و غیره می‌شود که برای تعمیر و برطرف کردن این ایرادات باید هزینه‌های بالایی پرداخت شود؛ بنابراین اگر در هنگام خرید دستگاه‌های بازیافت پلاستیک پول بیشتری خرج کنید و به سراغ ماشین‌آلات باکیفیت و درست و حسابی بروید، خیالتان بابت کارایی و طول عمر دستگاه حسابی راحت خواهد بود و دیگر لازم نیست که در صورت خرابی دستگاه در حین کار و برای نخوابیدن خط بازیافت، هزینه‌های زیادی را برای تعمیر این دستگاه‌ها بپردازید.

نتیجه‌گیری

  • در سراسر دنیا روزانه استفاده زیادی از انواع ظروف و لوازم پلاستیکی می‌شود و در نتیجه آن پلاستیک‌ها درصد بسیار بالایی از پسماندها را تشکیل می‌دهند که با توجه به این که تجزیه آن‌ها سالیان خیلی خیلی زیادی طول می‌کشد، نگرانی‌های زیادی را برای طرفداران محیط زیست و حتی تولید‌کنندگان به همراه داشته است زیرا باقی ماندن مواد پلاستیکی در طبیعت نه‌تنها باعث آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود؛ بلکه هزینه تولید محصولات پلاستیکی از مواد اولیه تازه هم نسبتاً بالا است.
  • در چنین شرایطی با استفاده از دستگاه بازیافت پلاستیک می‌توان این ضایعات را بازیافت و بار دیگر وارد چرخه تولید کرد. در واقع برای بازیافت پلاستیک ابتدا لازم است چوب، خرده‌های شیشه، آهن و یک چنین ناخالصی‌هایی از آن جدا شود. تنها در این صورت است که می‌توان پلاستیک‌ها را وارد ماشین الات بازیافت پلاستیک کرد. یعنی دستگاه‌هایی مانند خردکن و شستشوی ضایعات و در نهایت دستگاه گرانول ساز. به‌این‌ترتیب علاوه بر کاهش هزینه تولید‌کننده‌ها، به‌مقدار قابل‌توجهی از آسیب‌های محیط زیست هم کاسته می‌شود.

سوالات متداول

  • بازیافت ضایعات پلاستیک چگونه انجام می شود؟
ضایعات پلاستیکی برای بازیافت شدن باید از 4 مرحله جمع‌آوری، آسیاب یا پرس کردن، شستشو و گرانول کردن بگذرند.
  • چرا بازیافت پلاستیک اهمیت دارد؟
بازیافت پس ماندهای پلاستیکی به دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی و زیست محیطی اهمیت دارد.
  • دستگاه های موردنیاز برای بازیافت مواد پلاستیکی چیست؟
دستگاه جداساز و تفکیک زباله، دستگاه خردکن و آسیاب کن ضایعات پلاستیکی، دستگاه شستشو و دستگاه تولید گرانول بازیافتی.  
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید