فواید بازیافت پلاستیک

فواید بازیافت پلاستیک

فواید بازیافت پلاستیک با رشد جمعیت کشورهای مختلف استفاده از محصولات پلیمری افزایش یافته است. ماده اولیه این محصولات از نفت و سایر سوخت های فسیلی تهیه می شود. بنابراین بازیافت پلاستیک هم به لحاظ اقتصادی و هم محیط زیستی به یک ضرورت تبدیل شده است. زیرا با بازیافت پلاستیک، 80% از کل انرژی مصرفی […]

فواید بازیافت پلاستیک

فواید بازیافت پلاستیک

  • با رشد جمعیت کشورهای مختلف استفاده از محصولات پلیمری افزایش یافته است. ماده اولیه این محصولات از نفت و سایر سوخت های فسیلی تهیه می شود. بنابراین بازیافت پلاستیک هم به لحاظ اقتصادی و هم محیط زیستی به یک ضرورت تبدیل شده است. زیرا با بازیافت پلاستیک، 80% از کل انرژی مصرفی برای تولید محصولات پلاستیکی جدید صرفه جویی می شود. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با فواید بازیافت پلاستیک بیشتر آشنا شوید.
  • صنعت بازیافت پلاستیک معروف به صنعت طلای کثیف است. امروزه در تمام دنیا از پلاستیک با کاربردهای مختلف استفاده می شود مانند ظروف پلاستیکی، بطری های پلاستیکی و … . در واقع مردم بعد از اینکه تاریخ مصرف وسیله ی پلاستیکی ای تمام شود؛ آن را دور می ریزند، بنابراین مسیر درست این است که آن پلاستیک وارد چرخه بازیافت شود.
فواید بازیافت پلاستیک
  • کاهش ضایعات پلاستیک در خشکی

در زمان گذشته ضایعات پلاستیکی را زیر خاک دفن می کردند تا به مرور زمان تجزیه شوند و مقدار آن ها کاهش پیدا کند. اما تجزیه با سرعت کمی انجام می گرفت و حدود 350 الی 1000 سال طول می کشید.
  • کاهش مصرف نفت

ماده اولیه ی پلاستیک از مشتقات نفت خام یا گاز طبیعی گرفته می شود و تقریباً بین 6 الی 10 درصد از نفت خام استخراج شده صرف تولید پلاستیک می شود. با بازیافت پلاستیک، میزان مصرف نفت کاهش پیدا می کند و از سرمایه های طبیعی کمتر استفاده می شود.
  • کاهش co2 و گازهای گلخانه ای

یکی دیگر از راهکارهایی که وجود دارد؛ سوزاندن مواد پلاستیکی است. این کار از این بابت توصیه نمی شود که باعث تولید حجم زیادی از گازهای گلخانه ای و گاز کربن دی اکسید می شود و این می تواند باعث آسیب سنگین به محیط زیست و ایجاد مشکلات فراوانی شود. با بازیافت بیشتر می توان باعث کاهش تولید این گازهای مضر شد.
  • کاهش لکه پلاستیکی اقیانوس آرام

سالانه حدود 8 میلیون تن زباله و ضایعات پلاستیکی در دریاها و اقیانوس ها ریخته می شود و در پنج نقطه از اقیانوس جمع می شوند. تحقیقات اخیر نشان داده که در طی سه سال اندازه لکه پلاستیکی اقیانوس آرام 16 برابر قبل شده است و حدود 1.6 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. این حجم از ضایعات تهدیدی بزرگ برای چرخه حیات آبزیان و پرندگان دریایی و انسان ها بوده و باعث مرگ بسیاری از موجودات زنده می شود.
  • کاهش محل های دفن زباله‌ها

انسان ها در هر دقیقه به طور تقریبی دو میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می کنند که در سال مجموعا بین 500 میلیارد تا یک تریلیون می شود. با گذشت زمان و تجزیه شدن ضایعات پلاستیک، نایلون ها به میکرو پلاستیک ها تبدیل می شوند و میلیون ها میلیون ذرات میکروپلاستیکی وارد هوای تنفسی انسان ها می شود و می تواند منجر به بروز بیماری های گوارشی و تنفسی شود. این زباله ها به دلیل سرعت تجزیه پایین، فضای زیادی را اشغال می کنند و حجم زباله های جامد را افزایش می دهند. با بازیافت پلاستیک، به محل کمترین برای دفن زباله ها نیاز است.
  • کاهش میزان مصرف انرژی

بازیافت مواد پلاستیکی در مقایسه با تولید پلاستیک از سایر مواد موجود، به انرژی کمتری نیاز دارد. این کار انرژی بیشتری را ذخیره میکند که میتواند برای موارد مهم اقتصادی به کاربرده شود. بنابراین اهمیت زیادی دارد که بازیافت مواد پلاستیکی در صنایع تولیدی مورد تشویق قرار گیرد تا از این راه مقدار گزافی پول به چرخه اقتصاد باز گردد. فرایند تولید پلاستیک توسط مواد خام طبیعی هزینه بر بوده و در مقایسه با بازیافت این مواد زمان خیلی کمتری طول خواهد کشید.
  • تشویق مردم به سبک زندگی بادوام و پایدار

افرادی که جمع اوری مواد پلاستیکی و ورود به صنعت بازیافت را به عنوان راه درامد خود انتخاب کرده اند، بهبود زیادی را در سبک زندگی خود تجربه می کنند. این موضوع در درازمدت وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیده و استانداردهای زندگی در بین مردم را بالاتر میبرد.

سخن آخر

  • فعالیت هایی که در جهت نجات و کمک به محیط زیست انجام می شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این صنعت در دهه شصت شروع به رشد کرد و بعد از آن به عنوان یکی از برنامه های مدیریتی زباله های جامد در دنیا شناخته شده است. در حقیقت بازیافت علاوه بر صرفه اقتصادی، باعث حفاظت از محیط زیست و حفظ منابع طبیعی می گردد. امیدواریم که نرخ بازیافت در سرتاسر جهان افزایش پیدا کند و فرهنگ تفکیک از مبدأ زباله بتواند به این صنعت کمک شایانی داشته باشد.
  • ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
 
}
نظر خود را ارسال کنید