مراحل بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک به سختی تولید محصولات پلاستیکی جدید نیست، اما به راحتی پیاده روی در پارک هم نیست. این شامل رویه های دقیق و توجه به جزئیات است. این فرآیندها ممکن است ماه ها طول بکشد و کلی است و برای همه انواع پلاستیک اعمال می شود. در این مقاله ی ازنو مراحل بازیافت پلاستیک […]

مراحل بازیافت پلاستیک
بازیافت پلاستیک به سختی تولید محصولات پلاستیکی جدید نیست، اما به راحتی پیاده روی در پارک هم نیست. این شامل رویه های دقیق و توجه به جزئیات است. این فرآیندها ممکن است ماه ها طول بکشد و کلی است و برای همه انواع پلاستیک اعمال می شود. در این مقاله ی ازنو مراحل بازیافت پلاستیک را با هم بررسی می کنیم.

مراحل بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک  

مرحله 1: جمع آوری زباله های پلاستیکی

  • اولین قدم برای بازیافت پلاستیک، جمع آوری زباله های پلاستیکی است. اگرچه این فرآیند ممکن است آسان به نظر برسد، اما اصلاً اینطور نیست. در این مرحله، افراد زباله های پلاستیکی را از خانه ها، ادارات و اماکن عمومی جمع آوری می کنند.
  • برخی از بازیافت کنندگان سطل های بازیافت را در مکان های عمومی، مناطق مسکونی و مناطق صنعتی قرار می دهند تا جمع آوری آسان شود. مردم می توانند زباله های پلاستیکی خود را در این سطل ها که جدا از سطل های زباله معمولی هستند، بریزند. سپس زباله ها به طور منظم جمع آوری شده و به بازیافت کنندگان منتقل داده می شوند تا مرحله دوم بازیافت را شروع کنند.
  • اغلب اوقات، جمع آوری دستی پلاستیک ها یا انداختن زباله های پلاستیکی در سطل های بازیافت ممکن است با پاداش همراه باشد. بازیافت‌کنندگان در این مرحله انواع پلاستیک را بازیابی کرده و به محل جمع‌آوری می‌فرستند.

مرحله 2: مرتب سازی و دسته بندی پلاستیک ها

  • پس از جمع‌آوری، بازیافت‌کنندگان محصولات پلاستیکی جمع‌آوری‌شده را به مراکزی می‌فرستند که در آنجا اقلام بر اساس نوع مواد جدا می‌شوند. پلاستیک ها از نظر اندازه، رنگ، ضخامت و کاربرد متفاوت هستند و این فرآیند آنها را بر اساس این ویژگی ها مرتب می کند.
  • معمولا بازیافت کنندگان پلاستیک را براساس رنگ پلاستیک و محتوی رزین پایه ای دسته بندی می کنند. این مرتب‌سازی اقدامی ضروری است؛ زیرا به بازیافت‌کنندگان اجازه می‌دهد مواد با خواص مشابه را برای بازیافت مؤثرتر و کارآمدتر با هم گروه‌بندی کنند.

مرحله 3: خرد کردن (آسیاب کردن)

    • بازیافت پلاستیک در حالت توسعه یافته غیرممکن است و از طرفی پردازش روی یک ماده ی پلاستیکی تکه تکه شده راحت‌تر انجام می شود. در این مرحله، مواد در دستگاه خردکن قرار می گیرند تا پلاستیک را آسیاب کنند و به پرک تبدیل می کنند.

مرحله 4: شست و شو

  • این مرحله پس از خرد کردن پلاستیک انجام می شود. در واقع پس از خرد کردن پلاستیک ها، بازیافت کنندگان مواد را می شویند تا ناخالصی ها را از بین ببرند. این ناخالصی ها در پلاستیک عبارتند از برچسب های کاغذی، کثیفی و ذرات. شستشوی پلاستیک همچنین چسب و مواد شیمیایی ای که ممکن است در مواد پلاستیکی وجود داشته باشد را پاک می کند.
  • فرآیند شست و شو ناخالصی هایی که ممکن است به محصول جدید آسیب برساند  را از بین می برد. علاوه بر این، برخی از آلاینده‌های محصولات پلاستیکی از جنس پلاستیک نیستند، بنابراین نمی‌توان آنها را در کنار مواد پلاستیکی بازیافت کرد.
مراحل بازیافت پلاستیک

مرحله 5: خشک کردن

  • پس از شست و شو، فرآیند خشک کردن آغاز می شود. مواد پلاستیکی به خاطر شست و شو دارای رطوبت هستند و درصورتیکه خشک نشوند و رطوبت باقی بماند، کیفیت محصول نهایی به شدت افت خواهد کرد. در این مرحله نیز به صورت کاملا مکانیزه کانال های حرارتی ایجاد می شود تا مواد آسیاب شده و خیس به خوبی خشک شوند و هیچ رطوبتی در آن ها باقی نماند.

مرحله 5+1: دستگاه سنگین کن پلاستیک (کندرساز)

  • درصورتیکه مواد اولیه سبک باشد؛ مثلاً پلی اتیلن سبک (LDPE) یا همان نایلون با چگالی پایین، آنگاه بعد از خشک شدن باید وارد دستگاه کندر بازیافت پلاستیک شوند تا عمل سنگین‌سازی پلاستیک انجام شود و پلاستیک‌های پرک را به گلوله‌های پلاستیکی سنگین‌تر برای تولید گرانول تبدیل شود.دستگاه سنگین کن پلاستیک وظیفه گرم کردن و خمیر کردن مواد اولیه شما را دارند و در انتها پلاستیک ها سنگین تر شده اند و به راحتی قابل حمل و جابه جایی هستند. یکی از دلایل مهمی که پلاستیک سبک را کندر می کنیم برای تولید با سرعت و ظرفیت بیشتر است

مرحله 6: ایجاد و ساخت گرانول

  • آخرین فرآیند در بازیافت پلاستیک ایجاد گرانول است. این مرحله جایی است که بازیافت‌کنندگان کندرهای پلاستیک را به گرانول تبدیل می‌کنند. این کار توسط دستگاهی به نام اکسترودر (extruder) انجام می شود. این دستگاه مواد پلاستیکی را ذوب کرده و آن ها را به گرانول تبدیل می کند.
  • در پایان این مرحله، محصولات جدید پلاستیکی و غیر پلاستیکی از فرآوری گرانول ‌ها نشأت می‌گیرند. این فرآیند نهایی همچنین بیشترین زمان و انرژی را مصرف می‌کند و بازیافت‌کنندگان باید به‌طور کامل محصول نهایی را که قصد دارند و کل فرآیند مدیریت زمان و زمان را درک کنند.
  • ما در مجموعه ازنو تحت نظر گروه صنعتی طب پلاستیک همواره آماده خدمت رسانی به تمام این کره خاکی را داریم. باشد تا با بازیافت هرچه بیشتر به حفظ محیط زیست کمک نماییم.
منبع: کلیک کنید

AZNO

}
نظر خود را ارسال کنید