چرا زباله را بازیافت می کنیم؟

چرا زباله را بازیافت می کنیم؟

یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه سازمان های مختلف از جمله سازمان محیط زیست، سازمان شهرداری، نهادها و موسسات آزاد فعال در حوزه محیط زیست و پاک سازی شهری بازیافت زباله است. در سال‌های اخیر، این سوال که چرا باید زباله را بازیافت کنیم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بازیافت کردن زباله ها مزایای […]

زباله را بازیافت
  • یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه سازمان های مختلف از جمله سازمان محیط زیست، سازمان شهرداری، نهادها و موسسات آزاد فعال در حوزه محیط زیست و پاک سازی شهری بازیافت زباله است. در سال‌های اخیر، این سوال که چرا باید زباله را بازیافت کنیم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بازیافت کردن زباله ها مزایای اقتصادی و اجتماعی مختلفی دارد. رعایت کردن اصول بهداشتی در محیط زندگی تاثیر مثبتی بر روی اکوسیستم طبیعی ما دارد.
  • امروزه روش های مختلفی برای بازیافت گروه های مختلف زباله وجود دارد. در این مقاله ی ازنو قرار است در که در مورد زباله و اهمیت بازیافت آن؛ به عبارتی دیگر دلیل اینکه چرا زباله را بازیافت کنیم را با هم بررسی کنیم.
زباله را بازیافت
  • در تعریف، به هرچیزی که مدت مشخصی از آن استفاده شده و حال دیگر قابل استفاده نباشد، زباله نامیده می شود. زباله های شهری به دو قسمت مختلف زباله های خشک و زباله های تر تقسیم می شوند که فرایند بازیافت هرکدام یک از این زباله ها کاملا جدا بوده و نحوه انجام آن و نکات مربوط به آن متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع اینجا را کلیک کنید.
  • هرروزه مشکلات ناشی از سرریزی محل دفن زباله ها در حال افزایش یافتن است؛ به همین دلیل سازمان ها و دولت ها در سراسر جهان در حال پیاده سازی سیستم هایی برای بازیافت هستند. به‌ویژه کانادا که در طول سال‌های اخیر برای مدیریت زباله‌های بازیافت تلاش کرده است. کانادایی ها سالانه بیش از 3 میلیون تن زباله پلاستیکی را دور می ریزند، اما تنها 9 درصد از آن بازیافت می شود. البته ناگفته نماند که سازمان محیط زیست و نهادهای ناظر، برنامه هایی را جهت آموزش مراحل و آشنایی با عملیات بازیافت زباله در رسانه های اجتماعی نظیر رادیو و تلویزیون و همچنین در شبکه های اجتماعی مجازی همانند اینستاگرام، تلگرام و …. تدارک دیده است.
  • امروزه جهان تحت فشار چالش های محیط زیستی قرار گرفته است و این باعث شده تا مدیریت پسماند بازیافت از اهمیت به سزایی برخوردار شود. ما انسان ها هر روز در حال نابودی این جنگل های انبوه برای استفاده های مختلف اعم از تولید کاغذ و … هستیم. در واقع با تخریب بیش از حد جنگل های انبوه، گونه های مختلف جانوری را در معرض نابودی و انقراض قرار می دهیم.

چرا زباله را بازیافت می کنیم؟

  • آگاهی در مورد اهمیت بازیافت در حال افزایش است و دیدن آن دلگرم کننده است. همواره افراد زیادی در مورد بازیافت و تأثیر آن بر محیط زیست می آموزند. ما فهرستی از دلایلی که چرا باید زباله را بازیافت کنیم گردآوری کرده‌ایم…

کاهش لندفیل (زمین دفن)

  • یکی از بزرگترین مشکلاتی که بشر امروزه با آن مواجه هست، لندفیل است.. از آن جا که ما هر روز بیشتر و بیشتر از دیروز زباله تولید می‌کنیم، به مکانی نیز برای دفع آن نیاز داریم. بنابراین، این زباله می‌تواند طی دفن زیر خاک یا انباشت آن در یک محل، دفع شود. مکانی که این زباله در آن انباشته می‌شود، لندفیل نام دارد. مزیت بسیار بزرگی که بازیافت زباله دارد این است که وقتی زباله را بازیافت می کنیم باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای (از عوامل آلوگی محیط زیست) می‌شویم. بازیافت کاغذ، پلاستیک، شیشه و مواد این چنینی دیگری به راحتی امکان‌پذیر است و به حفظ پاکیزگی محیط زیست تاحدودی کمک می‌کند.

بازیافت برخی از مواد و تبدیل به اقلام مفید دیگر

  • بطری های پلاستیکی یا مقوای شب پیتزا، توانایی تبدیل به موارد دیگر از طریق بازیافت مانند مداد، لباس یا حتی کاغذ توالت را دارد. این برای مدیریت سطوح زباله‌هایی که به محل دفن زباله می‌روند بسیار بزرگ است، و به این معنی است که پس از دور ریختن، این اقلام می‌توانند دوباره بازیافت شوند یا به طور طبیعی بدون آسیب رساندن به محیط زیست تجزیه و تجزیه می‌شوند.

حافظت از اقیانوس ها

  • تخمین زده می شود که سالانه بیش از 8 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها ریخته می شود که آسیب های باورنکردنی به اکوسیستم های آبی وارد می کند. این نشت مداوم زباله به اقیانوس ها میلیون ها گونه را می کشد و کل تنوع زیستی اقیانوس را تغییر می دهد. پلاستیک‌ها به آرامی تجزیه می‌شوند و به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شوند که سپس توسط جانداران دریایی خورده می‌شوند. سپس ما جانوران دریایی را می خوریم و میکروپلاستیک ها وارد بدن ما می شوند. بازیافت و مدیریت زباله برای جلوگیری از این اتفاق حیاتی است.

صرفه جویی در هزینه

  • بازیافت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و در واقع هزینه کالاهای بازیافتی خیلی کمتر از کالاهای حاصل از مواد نو است. حفظ پول با خرید موارد بازیافتی در حفظ محیط‌ زیست نیز موثر است.

جلوگیری از آلودگی جلوگیری

  • با دور ریختن زباله، مواد شروع به تجزیه شدن و ترشح سموم در خاک و منابع آب شیرین می کند که به طور بالقوه باعث آسیب به حیوانات و انسان می شود. بازیافت می تواند از آلودگی بیش از حد جلوگیری کند و به حفظ سلامت و عملکرد اکوسیستم ها برای سال های آینده کمک کند.
  • این سوال که چرا باید زباله را بازیافت کنیم به این می رسد. زمین مهم است و مراقبت از آن مهم است. بنابراین، بازیافت یک کار کوچک است که همه ما می‌توانیم برای کمک به تصویر بزرگ‌تر حفاظت از محیط زیست و زندگی پایدار تا جایی که می‌توانیم انجام دهیم!

زمینی نو با ازنو

Azno; Powered by TebPlastic

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید