کیفیت گرانول بازیافتی به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت گرانول بازیافتی به چه عواملی بستگی دارد؟

گرانول ها، مواد اولیه در صنعت پلاستیک، از دو نوع مواد اولیه ی با کیفیت و مواد بازیافتی تولید می شوند. برای مطالعه روی ماده اولیه و بازیافتی می توانید برروی اینجا کلیک نمایید. حال در این متن قرار است که عوامل موثر در کیفیت گرانول بازیافتی را بررسی کنیم. عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول […]

کیفیت گرانول بازیافتی
گرانول ها، مواد اولیه در صنعت پلاستیک، از دو نوع مواد اولیه ی با کیفیت و مواد بازیافتی تولید می شوند. برای مطالعه روی ماده اولیه و بازیافتی می توانید برروی اینجا کلیک نمایید. حال در این متن قرار است که عوامل موثر در کیفیت گرانول بازیافتی را بررسی کنیم.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی

کیفیت گرانول های بازیافتی به عوامل مختلفی در روند تولید از جمله جمع آوری ضایعات، فرآیند خط تولید و یا اضافی نمودن گرانول وابسته است. تمامی این مراحل در کیفیت نهایی گرانول نقش اساسی و مهمی را بازی می کند. در ادامه به بررسی این عوامل تاثیرگذار به تفصیل می پردازیم.

کیفیت مواد اولیه ورودی

یکی از مهم ترین عوامل ارزشمند کیفیت ماده اولیه ای است که وارد دستگاه می شود. باید به کیفیت ضایعات پلاستیکی بسیار زیاد توجه شود؛ زیرا هرچقدر مواد بازیافتی یک دست تر باشند کیفیت بالاتری در تولید ایجاد می کنند. البته باید دقت شود که مواد اولیه کمتر در معرض گرما و نور شدید قرار بگیرند، تا پرک بهتری تولید شود و درنهایت کیفیت گرانول بازیافتی تولیدی کاهش نیابد.

شست و شو مواد بازیافتی

بعد از جمع آوری ضایعات، شست و شو دادن این مواد مسئله بسیار مهمی می باشد. این عمل هم قبل و هم بعد از آسیاب گرانول انجام می شود بنابراین لازم است که بهترین نحو انجام گیرد. هرچه پرک ها از مواد اضافی آلودگی ها عاری تر شود، کیفیت محصول نهایی تولیدی بالاتر خواهد رفت. هرچه عملیات تفکیک این ضایعات از روغن ها و گل و لای بهتر انجام بگیرد، کیفیت گرانول بازیافتی نیز بیشتر خواهد شد. در کل، عملیات شست و شو باید با دقت بسیار بالایی انجام شود و مواد بازیافتی را ابتدا شست و شو و سپس برش می دهند و بعد از برش مجدد عملیات شست و شو انجام می گیرد و این شست و شوی دوم در واقع برای پاکسازی قسمت های درونی ضایعات، پرک ها انجام می شود. همچنین باید دقت شود که حرارت در حین شست و شو در حدی زیاد نباشد که به کیفیت محصول نهایی آسیب برساند.

دستگاه های آسیاب

دستگاه های آسیاب نیز از جمله مواردی است که شکل بنده و تیغه ها و همچنین سایر بخش های آن می تواند از عوامل اثرگذار بر کیفیت گرانول بازیافتی باشد. در عملیات آسیاب کردن، به صورت عمده عمل خردکردن انجام می گیرد و علاوه بر آن، قطعات غیرپلیمری و فلزی از مواد بازیافتی نیز تفکیک می شوند. زیرا قطعات غیر پلیمری نیز باعث کاهش کیفیت گرانول بازیافتی می شوند. ناگفته نماند که تیغه ها بعد از چند عملیات آسیاب پیوسته باید تعویض شوند.

افزودنی های گرانول

از دیگر عواملی که بر کیفیت گرانول اثرگذار بوده افزودنی های استفاده شده برای ایجاد گرانول می باشد. همانطور که می دانید، برای تولید گرانول معمولاً از افزودنی های مختلفی استفاده می شود. این مواد در هنگام ذوب شدن پرک‌ها در دستگاه، به آن‌ها افزوده می‌شوند. افزودنی ها باعث بهبود کیفیت گرانول‌های بازیافتی و همچنین برطرف کردن ضعف‌های ذاتی محصول می شود.

پایدار کننده ها

از جمله مهم ترین افزودنی ها پایدارکننده ها می باشند. این نوع افزودنی در کیفیت گرانول بازیافتی نقش به سزایی دارد و از مهم ترین نقش های های می توان به جلوگیری از تخریب گرانول قبل از رسیدن به دما فرآیند اشاره کرد. این ها همچنین باعث عدم چسبندگی مواد ضایعاتی به سطح داخلی اکسترودر می گردد.

نرم کننده ها

یکی دیگر از افزودنی ها نرم کننده ها می باشند. این نوع افزودنی باعث کاهش دمای انتقال مواد ضایعاتی و انعطاف پذیرتر شدن محصولات می شود و به نوعی میزان انعطاف پذیری محصول را نشان می دهد. شایستگی نرم کننده ها زمانی نمایان می شود که محصول تحت فشار یا کشیدگی قرار بگیرد.

رنگ ها

از دیگر افزودنی ها رنگ ها می باشند که بهترین گزینه برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی می باشد. باید دقت شود که هرچه رنگ استفاده شده بیشتر حاوی طیف متعددی از رنگ ها باشد کیفیت آن پایین تر است و هرچقدر که این رنگ به بی رنگی متمایل شود کیفیت محصول بهبود پیدا می یابد. بنابراین به صورت کلی، بهترین گزینه برای ارتقا کیفیت محصول ها، استفاده از گرانول های شفاف و بی رنگ است. البته نکته مهم دیگری که مهم است قیمت نهایی محصول است؛ بدین صورت که هرچقدر رنگ محصول شفاف تر باشد، قیمت گرانول تولید شده افزایش پیدا می کند. عوامل موثر بر گرانول بازیافتی   کیفیت گرانول بازیافتی

دستگاه گرانول ساز

عامل بعدی ای که بر روی کیفیت گرانول موثر است خودِ دستگاه گرانول ساز است. به طورکلی، طراحی و جنس مارپیچ مورد استفاده مطرح است که بسته به گرانول تولیدی متفاوت است. در دستگاه گرانول ساز از فیلتر یا توری استفاده می شود که نقش این فیلتر جداسازی ناخاصی های باقی مانده در ماده مذاب پلمیری بوده و در اندازه های 40 الی 120 درجه بندی می شوند. هرچقدر که میزان درجه بالاتر روند منافذ ریزتر گشته و تفکیک بهتر انجام می شود.

کنترل خط تولید گرانول

این فرایند با دو شیوه عناصر انسانی و دستگاه های مکانیزه انجام می شود. درصورتیکه کارکنان این بخش توانایی بالایی در این زمینه داشته باشند، می توانند کیفیت گرانول بازیافتی را افزایش دهند.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید