آشنایی با انواع گرانول بازیافتی

آشنایی با انواع گرانول بازیافتی

گرانول یک شکل رایجی از مواد ترموپلاستیک بوده که معمولا تولیدکنندگان مواد پلاستیکی خام آن را در صنعت پلاستیک استفاده می کنند. در واقع گرانول یک نوع ماده پلیمری نیست؛ بلکه شکلی از مواد پلیمری به شکل دانه ریز است و به دو دسته نو و بازیافتی تقسیم می شود. (در مورد تفاوت های گرانول […]

  • گرانول یک شکل رایجی از مواد ترموپلاستیک بوده که معمولا تولیدکنندگان مواد پلاستیکی خام آن را در صنعت پلاستیک استفاده می کنند. در واقع گرانول یک نوع ماده پلیمری نیست؛ بلکه شکلی از مواد پلیمری به شکل دانه ریز است و به دو دسته نو و بازیافتی تقسیم می شود. (در مورد تفاوت های گرانول نو و گرانول بازیافتی بیشتر بدانید)
  • گرانول های بازیافتی که به صورت دانه دانه هستند از مواد پلیمری و ضایعات پلاستیکی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و … در طی فرآیند بازیافت به دست می آیند. در حقیقت در ابتدا این ضایعات پلاستیکی را تفکیک می کنند و آن را به پرک تبدیل می کنند و سپس به کمک دستگاه اکسترودر آن را به گرانول بازیافتی تبدیل می کنند. (در مورد فرآیند بازیافت بیشتر بدانید)
  • در نهایت برای استفاده از این گرانول های بازیافتی آن ها را ذوب می کنند و سپس به آن شکل می دهند تا در نهایت بتوانند قطعات جدید بسازند.
انواع گرانول بازیافتی

 فرایند ساخت گرانول بازیافتی

در اینجا به صورت مختصر مراحل اصلی ای که در فرآیند بازیافت پلاستیک وجود دارد را با هم بررسی می کنیم:
  1. جمع آوری و دسته بندی ضایعات
در اولین مرحله ضایعات و زباله های پلاستیکی جمع آوری و دسته بندی می شوند. این ضایعات از منابع مختلفی من جمله زباله های صنعتی، خانگی و … به دست می آیند. سپس براساس نوع ماده سازنده پلاستیک ها را تفکیک می کنند؛ زیرا هر نوع پلاستیک خصوصیات متفاوتی را دارد.
  1. خرد کردن و شست و شو
پس از آنکه ضایعات تفکیک شدند آن ها را خرد می کنند و شست و شو می دهند تا ناخالصی های موجود در آن را از بین ببرند تا کیفیت محصول نهایی دست خوش این ناخالصی ها قرار نگیرد.
  1. اکسترود کردن
بعد از شست و شو ضایعات نوبت به اکسترود کردن آن ها می رسد. در این مرحله دستگاه اکسترودر پلاستیک ها را ذوب می کند و آن را به صورت گلوله های کوچک در می آورد.
  1. خنک سازی و گلوله سازی
بعد از آنکه پلاستیک ها اکسترود شدند، سرد می شوند و به حالت گلوله در می آیند. این فرآیند به جامد شدن و حالت گرفتن پلاستیک کمک می کند. در نهایت گرانول های بازیافتی آماده ی به کارگیری در شرکت های تولیدکننده محصولات پلاستیکی هستند.

انواع گرانول بازیافتی

  • گرانول های بازیافتی انواع مختلفی دارند که در جاهای مختلف از آن ها استفاده می شود. انواع این گرانول ها عبارتند از پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی اتیلن با چگالی کم (LLDPE).

پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)

  • همانطور که گفته شد، یکی از انواع گرانول های بازیافتی پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) است. این نوع پلیمرها تعداد زیادی شاخه های کوتاه دارند و معمولاً از طریق کوپلیمریزاسیون اتیلن با زنجیره بلند الفین ها ساخته می شوند. LLDPE ها از نظر ساختار با پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) به خاطر عدم انشعاب زنجیره بلند تفاوت دارند.
  • پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) نسبت به پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) به خاطر توزیع وزن مولکولی باریک تر و انشعاب زنجیره کوتاه تر حساسیت کمتری نسبت به برش دارد و در طی عملیات برش هم چسبناک تر از LDPE باقی می ماند. این حساسیت کمتر باعث تنش سریع تر زنجیره های پلیمری در طی اکسترود شدن می شود.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HPDE)

  • یکی دیگر از گرانول های بازیافتی پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) هستند. این ها رایج ترین انواع پلاستیک ها هستند که بیشتر از 34 درصد پلاستیک ها را در سراسر جهان به خودشان اختصاص داده اند. HDPE نوعی پلیمر است از تعداد کثیری مونور تشکیل شده است و با فرمول (C2H4)n تعمیم داده می شود. در این دسته از پلیمرها انشعاب نسبت به سایر پلی اتیلن ها کمتر است.
  • محصولاتی که از HDPE ساخته می شوند معمولا ماندگاری بالایی دارند و به آسانی می توان از آن ها نگهداری کرد. نکته قابل توجه این است که مواد غذایی موجود در ظروف HDPE توسط پلیمر آلوده نمی شوند و به انسان ها ضرری نمی رساند.
برجسته ترین ویژگی های پلی اتیلن با چگالی بالا عبارتند از:
  • قالب گیری
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • نسبت قدرت به چگالی
  • قابل بازیافت

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

  • دسته ی دیگر از گرانول های بازیافتی پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) هستند که با عدد 4 نماد بازیافت نمایش داده می شوند. این پلیمرها ترموپلاستیک انعطاف پذیر، شفاف و بدون بو بوده و همواره قابل بازیافت هستند و معمولاً در محصولاتی چون کیسه های مواد غذایی، ظروف آبمیوه، روکش های چسبناک و … به کار گرفته می شوند.
  • داشتن چقرمگی و انعطاف پذیری خوب و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین انجام فرآیند با هزینه کم اما بازدهی بالا این پلیمرها را برای کاربردهای مهندسی جذاب نموده است.  LDPEنوعی پلیمر است از زنجیره های بلندی از مولکول های اتیلن مونور تشکیل شده است و با فرمول (C2H4)n نمایش داده می شود.

سخن آخر

  • برخلاف مزیت های برجسته ای که پلاستیک ها دارند؛ اما دوام و ماندگاری آن ها در محیط تاثیرات جبران ناپذیر زیست محیطی را به کره زمین وارد می کند. به عنوان مثال مطالعات نشان می دهد که بطری های پلاستیکی PET حداقل 450 سال طول می کشد تا کاملاً تجزیه شوند. آن ها قبل از این اتفاق به تکه های ریزی به نام میکروپلاستیک ها تجزیه می شوند که به صورت بالقوه وارد زنجیره غذایی می شوند. این موضوعات باعث شد تا تولید گرانول بازیافتی در دنیا رشد فزونی بیابد.
  • با توجه به وجود این دغدغه ها؛ ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید