انواع گرانول پلی اتیلن را بشناسید

انواع گرانول پلی اتیلن را بشناسید

قطعا شما هم در زندگی روزمره خود استفاده های مختلفی از پلاستیک یا به عبارتی مواد پلاستیکی می‌کنید. در واقع بخش زیادی از ساخته‌های اطراف ما که ارتباط مستقیمی هم با آن‌ها داریم از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند. در دهه‌های اخیر استفاده از مواد پلاستیکی رشد چشمگیری داشته و این موضوع باعث شده امروزه شاهد […]

کاور مقاله انواع گرانول پلی ایتلن
قطعا شما هم در زندگی روزمره خود استفاده های مختلفی از پلاستیک یا به عبارتی مواد پلاستیکی می‌کنید. در واقع بخش زیادی از ساخته‌های اطراف ما که ارتباط مستقیمی هم با آن‌ها داریم از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند. در دهه‌های اخیر استفاده از مواد پلاستیکی رشد چشمگیری داشته و این موضوع باعث شده امروزه شاهد تولید شصت نوع پلیمر مختلف به همراه مشتقات آن در بازار باشیم. در این مقاله قصد داریم در خصوص یکی از انواع پلیمر به نام گرانول پلی اتیلن نکاتی را بیان کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا این پلیمر و انواع گرانول پلی اتیلن را بشناسیم.

گرانول پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که در خصوص انواع گرانول پلی اتیلن صحبت کنیم، بهتر است ابتدا گرانول را بشناسیم. به طور کلی یکی از اشکال پلیمر، گرانول است که در صنایع پتروشیمی به صورت دانه‌دانه تولید میشود و برای مصارف متعدد ابتدا به نقطه ذوب رسیده و بعد به‌ شکل های مختلفی در می آیند. جالب است بدانید گرانول بر خلاف سایر پلیمرهای دیگر بسیار استفاده راحتی دارد و همین موضوع باعث شده کاربرد زیادی در صنایع پلاستیکی داشته باشد. پلی اتیلن‌ها (polythene) و یا اختصار PE از دیگر نمونه‌های پلیمر گرمانرم هستند که از نفت خام تولید شده و به محض رسیدن به نقطه ذوب به مایع تبدیل می‌شوند و با رسیدن به درجه انجماد سریعا منجمد و شکل پذیر خواهند شد. این پلیمر گرمانرم جز پرمصرف‌ترین پلیمرها در دنیا است که از خانواده‌ی پلی‌الفین و از دسته ترموپلاستیک‌ها می‌باشد. یکی از ویژگی‌های بارز این پلیمر آن است که در مقایسه با سایر پلیمرهای تجاری ساختار بسیار ساده‌ تری دارد؛ همچنین این پلیمر به دلیل کشسانی بالا از مقاومت زیادی در برابر ضربه و مواد شیمایی برخوردار است و به خاطر قیمت نسبتا مناسب خود در جایگاه خوبی در مقایسه با سایر پلیمرهای دیگر قرار گرفته است. گرانول پلی اتیلن چیست ؟

از گرانول پلی اتیلن چه استفاده هایی می شود؟

به طور کلی گرانول پلی اتیلن با توجه به ساختار خود مصارف زیادی در بخش‌های مختلف صنعت پلاستیک دارد؛ به طوریکه تمامی ظروف و وسایل پلاستیکی مانند کیسه‌ها و دبه‌ها، قاشق‌های پلاستیک و…که در اطراف خود مشاهده می‌کنید، با این ماده پرکاربرد تولید می‌شوند. همچنین این پلیمر کاربردهای مختلفی دیگری در صنایع گوناگون دارد که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد. 
  • بسته‌بندی کالا: از گرانول پلی اتیلن در ساخت لوازم بسته بندی مانند انواع نوار تسمه بسته بندی، بست های مورد استفاده برای ساخت جعبه، پالت‌ها و… استفاده می‌شود. 
  • صنایع خودرو سازی: یکی دیگر از کاربردهای این پلیمر برای مصارف خودرو سازی است که از آن برای ساخت باک بنزین، قطعات داخلی اتاقک خودرو و سایر اتصالات پلاستیکی دیگر استفاده می‌شود. 
  • صنایع لوازم خانگی و منزل: انواع بطری، ظروف پلاستیکی خانه و آَشپزخانه و… یکی از بزرگترین تولیدات به واسطه گرانول پلی اتیلن می‌باشد.
  • صنایع برق و مخابرات: از دیگر تولیداتی که به واسطه گرانول پلی اتیلن صورت می‌گیرد می‌توان به محافظ کابل‌های برق، روکش‌های سیم، سیم تلفن و… اشاره کرد. 
  • صنایع آب و فاضلاب، صنعت نفت و مواد شیمیایی: لوله های عایق رطوبت، عایق های سختمانی و گلخانه‌ای، لوله های انتقال نفت و… نیز از دیگر مواردی است که نشان دهنده کاربرد گرانول پلی اتیلن در صنایع مختلف می‌باشد.
  • کاربرد پزشکی و دارویی: شاید کمی دور از انتظار باشد اما از این پلیمر برای ساخت مخازن دارویی، لوازم پزشکی و ظروف نگهدارنده دارو استفاده می‌شود.

انواع گرانول پلی اتیلن 

حالا که متوجه شدید گرانول پلی اتیلن چه پلیمر محبوب و پر استفاده‌ای است بهتر است از انواع آن را نیز بشناسید. همانطور که در بالا هم گفتیم، گرانول پلی اتیلن کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون مانند خودرو سازی، دارو و بهداشت، نفت و مواد شیمیایی و… دارد؛ اما لازم است بدانید که تمامی این‌ها ساخته شده از یک نوع گرانول پلی اتیلن نیست بلکه هر صنعتی نوع مخصوصی از گرانول مخصوص به خود را احتیاج دارد. به طور کلی گرانول پلی اتیلن به چهار دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:
  • گرانول پلی اتیلن سبک  (LDP)
  • گرانول پلی اتیلن سبک خطی  (LLDP)
  • گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE)   
  • پلی اتیلن ترفتالات
هر یک از این انواع گرانول‌ها دارای شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند که بر اساس‌ آن‌ها اشکال پلاستیکی مختلف تولید شده و برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به طور مفصل ویژگی هر یک را شرح خواهیم داد.

گرانول پلی اتیلن سبک (LDP)

از نظر ساختاری، پرانول پلی اتیلن سبک دارای زنجیر ملکولی شاخه دار است که این موضوع باعث شده ذرات آن نتوانند به خوبی با یكدیگر پیوند برقرار كنند و به همین دلیل استحكام كششی كمتری داشته باشند. این پلیمر دارای انعطاف‌پذیری بالا، دانسیته پایین و امكان تجزیه بوسیله میكروارگانیسم‌ها را با خود به همراه دارد. تمامی این ویژگی‌ها باعث شده است که از این نوع گرانول پلی اتیلن در ساخت فیلم و ورق جهت مصرف در روكشهای طلقی شفاف، آسترهای بستهبندی، كاورها و بطری های تحت فشار استفاده شود.

گرانول پلی اتیلن سبک خطی (LLDP)

تمامی خصوصیات و وِیژگی‌های این نوع پلی اتیلن همانند گرانول پلی اتیلن سبک می‌باشد با این تفاوت که دانسیته این نوع پلی‌اتیلن از پلی‌اتیلن سبك كمتر است. همین موضوع باعث شده تا از این پلی اتیلن در مقابل پارگی و سوراخ شدن استفاده شود؛ چرا که از استحکام و کشش بالایی برخوردار است و مانع پاره شدن و یا سوراخ شدن وسیله ساخته شده می‌شود.

گرانول پلی اتیلن سنگین (HDPE):

در میان خانواده گرانول پلی اتیلن، HDPE پرمصرف ترین و شاید اولین نوعی از پلیمر پلی اتیلن می‌باشد که در ساخت پلاستیک از آن استفاده شده است. این نمونه از پلیمر دارای زنجیره مولكولی فشرده است كه همین مسئله، باعث افزایش دانسیته آن شده است؛ به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر تنش‌های شكننده محیطی دارد. از این رو از این پلیمر در ساخت انواع محصولات تجارتی مانند ظروف نگهدارنده سوخت، صندلی‌های مورد استفاده در فضای باز، اسباب‌بازی‌ها، جامه‌دان‌ها، لوله‌های انتقال آب فشار قوی، لوله انتقال فاضلاب و مجراها استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که گرانول پلی اتیلن سنگین خود به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:
  • گرانول پلی اتیلن بادی 
  • گرانول پلی اتیلن تزریقی 

پلی اتیلن ترفتالات

یکی دیگر از انواع گرانول پلی اتیلن، پلی اتیلن ترفتالات است که موارد مصرف جالبی را به همراه دارد. در واقع از این نمونه پلیمر در اغلب کشورها برای تولید الیاف پلی استر، رزین بطری، فیلم و رزین های پلی استر مهندسی استفاده می‌شود. اما در ایران بیشترین استفاده از این پلیمر برای ساخت انواع بطری‌های آشامیدنی می‌باشد. دلیل تولید این بطری از پلیمر ترفتالات به این دلیل است که این بطری از مقاومت بالایی در برابر شکستگی، دما و نفوذ گازها برخوردار است و همچنین وزن کم و قیمت نسبت مناسبی نسبت به سایر مواد بسته بندی دارد.

جمع‌بندی و نتیجه گیری 

همان‌طور که گفته شد امروزه استفاده از مواد پلاستیکی به دلیل مزایایی که با خود به همراه دارند، بسیار بیشتر از قبل شده است. اما نکته تخصصی تر آن است که در ساخت انواع وسایل پلاستیکی پلیمرهایی به کار می‌رود که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در این مقاله سعی کردیم در خصوص یکی از این پلیمرها به نام گرانول پلی اتیلن نکاتی را بیان کنیم. چنانچه قصد دارید در خصوص گرانول پلی اتیلن و انواع گرانول پلی اتیلن اطلاعاتی به دست‌آورد مطالعه این مقاله را از دست ندهید. امیدواریم استفاده از این مقاله برای شما مفید و سودمند باشد.    
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید