بازیافت پلاستیک در صنعت خودروسازی و و

بازیافت پلاستیک در صنعت خودروسازی

عمر همه موجودات زنده و غیرزنده سرانجام روزی به پایان می رسد. خودرو و قطعات آن نیز مستثنی از این قضیه نیستند. به مرور زمان قطعات خودرو فرسوده می شوند و یا ممکن است بدون فرسودگی، حادثه ی سنگینی برای خودرو رخ داده باشد و نیاز به تعویض برخی از قطعات مختلف آن باشد. به […]

بازیافت پلاستیک صنعت خودروسازی
  • عمر همه موجودات زنده و غیرزنده سرانجام روزی به پایان می رسد. خودرو و قطعات آن نیز مستثنی از این قضیه نیستند. به مرور زمان قطعات خودرو فرسوده می شوند و یا ممکن است بدون فرسودگی، حادثه ی سنگینی برای خودرو رخ داده باشد و نیاز به تعویض برخی از قطعات مختلف آن باشد. به جای دور ریختن این قطعات خودرو، بهتر است بررسی شود که آیا بازیافت پلاستیک خودرو مقدور است یا خیر؟
  • قطعات مختلف خودرو معمولا بازیافت می شوند و مهم ترین آن ها قطعات آهنی، روغن و فیلترهای روغن، شیشه ها، لاستیک ها، سیستم انتشار و موتور، باتری و لوازم الکتریکی و قطعات پلاستیکی مختلف است.
بازیافت پلاستیک صنعت خودروسازی
  • شاید تصور شود که در خودرو میزان زیادی پلاستیک به کار نرفته است در حالیکه در قسمت های مختلف ماشین مانند داشبورد، چراغ ها، سپرها و … از پلاستیک استفاده شده است. پیشرفت در روند سبک سازی خودرو ها باعث شد تا کاربرد پلیمرها در صنعت خودروسازی افزایش پیدا کند. در واقع افزایش استفاده از پلاستیک باعث کاهش وزن خودرو و در نتیجه بالا رفتن سرعت خودرو می شود. از طرفی، علاوه بر کاهش وزن باعث افزایش زیبایی و استحکام بالا و کاهش هزینه قطعات فلزی می شود. در ادامه ی این مقاله از ازنو درباره ی گرانول، استفاده از پلاستیک در صنعت خودروسازی و در نهایت استفاده از پلاستیک بازیافتی در صنعت خودروسازی صحبت خواهیم کرد.

کاربرد پلاستیک در صنعت خودروسازی

  • بهره مندی از مواد پلاستیکی در صنعت خودروسازی روز به روز بیشتر شده است. استفاده از این مواد در صنعت خودروسازی به تسریع اجرای ایده های آیرودینامیکی و طراحی ها کمک شایانی کرده است. استفاده از گرانول و پلاستیک علاوه بر بهبود زیبایی و عملکرد باعث کاهش مصرف سوخت خودرو و درنتیجه کاهش گاز گلخانه ای و کمک به محیط زیست شده است. امروزه صنعت خودروسازی استفاده از پلیمر بسیار رایج شده است و مهندسین مربوطه با توجه به کارایی و کاربرد مدنظر فرآیند ایجاد آن قطعه را مشخص کرده و سپس آن را تولید می کنند.
  • گرانول شکل رایج تحول مواد ترموپلاستیک بوده که توسط تولیدکنندگان مواد پلاستیکی خام برای صنعت پلاستیک استفاده می شود. در واقع گرانول یک نوع ماده پلیمری نیست و شکلی از مواد پلیمری به صورت دانه ریز بوده و به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاستیک استفاده می شود. برای مطالعه بیشتر در مورد گرانول اینجا را کلیک کنید.
 

بازیافت پلاستیک در صنعت خودروسازی

  • بازیافت پلاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است. پیدایش پلاستیک و پیشرفت تکنولوژی بازیافت آن باعث شد تا صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی مجاب شوند که از پلاستیک استفاده کنند.
  • امروزه از محصولات پلاستیکی نسبت به مواد دیگر استفاده ی بیشتری در ساخت وسایل مختلف می شود. استفاده ی روزافزون از این ماده ی تجزیه ناپذیر در صنایع مختلف مانند خودروسازی باعث شده تا نگرانی ها در مورد معضلات محیط زیستی ایجاد شده تشدید یابد. درصورت تمایل می توانید اینجا را کلیک کنید تا مطالب بیشتری در مورد بازیافت پلاستیک مطالعه کنید.
  • پیشرفت تکنولوژی در حوزه بازیافت پلاستیک باعث شد تا سایت های مختلفی برای بازیافت پلاستیک احداث شود و با تولید پلاستیک های بازیافتی قدم بزرگی در صنعت خودروسازی برداشته شد.

اهمیت بازیافت پلاستیک در صنعت خودرو

  • قطعات پلاستیکی به عنوان یک جایگزین مناسب برای فلز خودرو در دنیا گسترس یافته است زیرا به راحتی بازیافت می شوند و از بعد هزینه نیز صرفه اقتصادی دارند. از طرفی، به دلیل کیفیت بالای قطعات پلاستیک به کار رفته در خودرو با سرعت بالایی این جایگزینی رخ داده است.
  • در شرکت های خودروسازی مختلف به طور میانگین حدود 160 کیلوگرم پلاستیک برای هر خودرو استفاده می شود که این موضوع باعث شد تا استفاده از پلاستیک بازیافتی در صنعت خودروسازی افزایش پیدا کند.
  • یکی از چالش های مهم مراکز بازیافت یافتن ضایعات کافی برای بازیافت است و با توجه به میزان پلاستیک استفاده شده در قطعات خودرو این چالش برطرف می شود. در واقع صنعت خودرو هم مواد اولیه صنعت بازیافت پلاستیک را تامین می کند و هم مواد بازیافتی را از بازیافت کنندگانی چون ازنو خریداری می کنند و در ساخت قطعات خودرو از آن ها استفاده می کنند.

انواع پلاستیک بازیافتی استفاده شده در صنعت خودرو

مجموعه ای از ترموپلاستیک های مهندسی مانند پلی آمیدها (نایلون 6، نایلون 6.6 و …)، پلی کربنات ها (PC)، اکریلیک ها (PMMA)، استایرن ها (ABS) و آلیاژها (TPO، PC، PBT و …) در صنعت خودروسازی استفاده می شود. هنگامی که این پلاستیک های با ارزش به کارخانه های بازیافت برده شوند، آنگاه مجددا آن ها را برای ساخت انواع مختلف قطعات خودرو به کار می گیرند.

استفاده از پلاستیک های بازیافتی در شرکت های بزرگ خودروسازی

شرکت های بزرگ خودروسازی مانند BWM، فولکس واگن، فورد و … گزارشاتی در مورد میزان استفاده از مواد و پلاستیک های بازیافتی در تولیدات خود ارائه کرده اند.
  • به طور میانگین حدود 12 درصد از مواد خودروهای شرکت خودروسازی BMW از قطعات پلاستیکی تشکیل می شود و حدود یک هفتم از پلاستیک ها بازیافت می شوند. برهمین اساس آن ها در ساخت خودروهای سری 3 خود حدودا 162 کیلوگرم پلاستیک استفاده کردند که حدود 90 کیلوگرم آن را پلاستیک های بازیافتی تشکیل می دهند.
بازیافت پلاستیک خودرو
  • یا مثلا شرکت خودروسازی فولکس واگن تمام پلاستیک های درون ترانسپورتر را بازیافت می کند و از آن ها برای ساختن قطعات فولکس واگن لوپو و یا گلف استفاده می کند. یا در شرکت تویوتا فقط حدود 5 درصد سپرهای تولیدی جمع آوری و بازیافت نمی شود و مابقی وارد چرخه بازیافت می شوند. و یا شرکت بزرگ خودروسازی فورد که از بازیافت نایلون برای تولید قطعات سیستم تهویه هوا استفاده می کند.

سخن آخر

  • بازیافت پلاستیک همواره به دو دلیل انجام می شود. یکی از آن ها مشکلات محیط زیستی و دیگری کاهش هزینه های اقتصادی است و برای فائق شدن براین مشکلات بازیافت انجام می شود. در صنعت خودروسازی به دلیل استفاده ی فراوان از پلاستیک مانند خیلی از صنایع دیگر این دو مشکل وجود دارد، به همین دلیل شرکت های بزرگ خودروسازی نیز به این فرآیند روی اورده اند.
  • حال ما در ازنو با شرکت های بزرگ داخلی تولیدکننده خودرو سر و کار داریم و با خریدن پلاستیک های استفاده شده از آن ها و تبدیل آن پلاستیک ها به گرانول و در نهایت فروختن به همان خودروسازها، در این زمینه قدم برداشته ایم. ما علاوه بر کاهش هزینه های اقتصادی برای خودروسازها و ایجاد شغل برای افراد مختلف (کارمندان ازنو azno)، به حفظ محیط زیست کمک می کنیم و تمامی هموطن هایمان را نیز به حفاظت از محیط زیست دعوت می کنیم.
  •  
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید