گرانول چیست؟ تفاوت بین گرانول نو و بازیافتی

گرانول چیست؟ تفاوت بین گرانول نو و بازیافتی

گرانول چیست؟ گرانول شکل رایج تحویل مواد ترموپلاستیک بوده که توسط تولیدکنندگان مواد پلاستیکی خام برای صنعت پلاستیک استفاده می شود. <liدر واقع گرانول یک نوع ماده پلیمری نیست و شکلی از مواد پلیمری به صورت دانه ریز بوده و به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاستیک استفاده می شود. <liمواد پلیمری را از دو […]

گرانول چیست؟ تفاوت بین گرانول نو و بازیافتی

گرانول چیست؟

گرانول شکل رایج تحویل مواد ترموپلاستیک بوده که توسط تولیدکنندگان مواد پلاستیکی خام برای صنعت پلاستیک استفاده می شود. <liدر واقع گرانول یک نوع ماده پلیمری نیست و شکلی از مواد پلیمری به صورت دانه ریز بوده و به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاستیک استفاده می شود. <liمواد پلیمری را از دو جنبه ماکروسکوپی و میکروسکوپی می توان بررسی کرد.
  • جنبه ماکروسکوپی نشاندهنده شکل ظاهری ماده بوده که می تواند به صورت پودر، پرک و یا گرانول باشد. درحالیکه جنبه میکروسکوپی نشاندهنده ساختار ماده بوده و نوع ماده را مشخص می کند مانند پلی اتیلن، پلی پروپلین و …. .
  گرانول چیست؟ تفاوت بین گرانول نو و بازیافتی

حالت گرانول یا پودر؟

  • به صورت کلی از هرکدام یک از شکل های ماکروسکوپی می توان استفاده کرد، اما استفاده از گرانول به دلیل استفاده ی آسان تر و بهتر کاربردی تر است. به طور مثال، پودرها در هوا پراکنده می شوند و علاوه بر ایجاد آلودگی در محیط، مقدار زیادی از آن هدر می رود و همین باعث می شود که از حالت پودری استفاده چندانی نشود.
  • از طرفی سیستم دستگاه های شکل دهی پلاستیک طوری طراحی شده اند که بهتر است مواد اولیه به صورت گرانول باشند. بنابراین تمامی شرایط دست به دست هم دادند تا تولیدکنندگان را مجاب کنند که به جای استفاده از حالت پودر، از شکل گرانولی استفاده کنند.
  • تمامی مواد پلیمری بسته به کاربرد و درجه ویسکوزیته و سایر عوامل مانند نوع پلیمریزاسیون و.. قابل تبدیل به گرانول می باشند اما در صورتی که شرایط پلیمریزاسیون و سایر عوامل پیچیده باشد، پلیمر به صورت پودر یا محلول تولید می شود. تولید این محصول پلیمری در اکسترودر از طریق مکانیزمی مانند چرخ گوشت انجام می شود.

روند کلی تولید گرانول بازیافتی

  • این ماده می توانند از پلمیرها با مواد نو و یا مواد بازیافت شده به دست آید. با افزایش استفاده از قطعات پلاستیکی و همچنین قابل بازیافت بودن این قطعات، صنعت بازیافت قطعات پلاستیک با رشد قابل توجهی روبرو است.
  • در این صنعت، پلاستیک های استفاده شده در جاهای دیگر را جمع آوری می کنند و به کارخانه بازیافت می برند. پس از جداسازی و شست و شو و سایر عملیات، در نهایت این ماده ایجاد می شود و مجدداً برای استفاده در ساخت و تولید قطعات به صنعت باز می گردد. یکی از مهم ترین مسائل برای بازیافت، تولید به صورت یکنواخت و با کیفیت است؛ زیرا می تواند از افت خواص کیفیت محصول و همچنین فرایند تولید جلوگیری کند.

تفاوت بین گرانول آن و آف چیست؟

 
  • گرانول هایی که از پتروشیمی و پلیمرهای نو به دست می آیند گرانول های گرید آن (on) نامیده می شوند. درصورتیکه منشا تولید آن ها ضایعات پلاستیکی باشد و استانداردهای تعریف شده در پتروشیمی را نداشته باشند گرانول های گرید آف (off) نامیده می شوند که با توجه به کیفیت اساساً محصولات پتروشیمی دارای دو شاخصه اصلی با نام های شاخصه جریان مذاب (MFI) و شاخصه چگالی (Density) می باشند و این شاخصه ها همانند یک استاندارد عمل میکنند.
  • درصورتیکه گرید پلیمری یکی از این خواص نسبت به ماده نو فاصله داشته باشد آف 1 (1 off) نامیده شده و درصورتیکه هر دو شاخصه از محدوده خارج باشد به آن آف 2 (2 off) گفته می شود.
  • البته ممکن است که ماده اولیه در رنج این دو شاخصه قرار گرفته باشد اما آلودگی یا رگه های سیاه داشته باشد، به آن محصول هم آف 1 گفته می شود. یا اینکه آن ماده علاوه بر اینکه دارای آلودگی یا رگه های سیاه بوده در یکی از رنج ها هم قرار ندارد و به آن محصول آف 2 گفته می شود. علاوه بر این دو گرید، گرید دیگری به نام آف 3 (3 off) وجود که در این گرید ناخالصی های دیگری چون سنگ ریزه و یا زباله های ریز و درشت موجود باشد.

سخن آخر

طبیعی است که گرانول بازیافتی کیفیت پایین تری نسبت به گرانول مواد نو دارد؛ اما این را باید درنظر گرفت که این پلیمر بازیافتی علاوه بر کاهش زباله های پلاستیکی باعث کمک به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی خواهد شد. البته ناگفته نماند استفاده از نسخه بازیافتی صرفه اقتصادی نیز دارد. بنابراین امید است که در آینده نزدیک شناخت نسبت به این نوع مواد افزایش چندانی پیداکند.

ما در مجموعه ازنو تلاش داریم تا با تولید گرانول های بازیافتی در راستای حفاظت از محیط زیست قدم برداریم.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید