بررسی افزایش ظرفیت دستگاه گرانول ساز

بررسی افزایش ظرفیت دستگاه گرانول ساز

دستگاه گرانول ساز یکی از مهم ترین تجهیزات در زمینه مواد ترموپلاست و پلاستیک های قابل بازیافت است. این دستگاه اکسترودر نیز نامیده می شود؛ زیرا فعالیت اصلی این دستگاه اکسترود کردن پلاستیک و دیگر ذرات است. این دستگاه برای تولید انواع گرانول های بازیافتی و غیربازیافتی استفاده می شود. در این مقاله ی ازنو […]

دستگاه گرانول ساز
  • دستگاه گرانول ساز یکی از مهم ترین تجهیزات در زمینه مواد ترموپلاست و پلاستیک های قابل بازیافت است. این دستگاه اکسترودر نیز نامیده می شود؛ زیرا فعالیت اصلی این دستگاه اکسترود کردن پلاستیک و دیگر ذرات است. این دستگاه برای تولید انواع گرانول های بازیافتی و غیربازیافتی استفاده می شود. در این مقاله ی ازنو می خواهیم در ابتدا با دستگاه و شیوه کارکرد آن آشنا شویم و سپس به بررسی راه های افزایش ظرفیت تولید دستگاه بپردازیم.

دستگاه گرانول ساز چیست؟

  • دستگاه گرانول ساز یکی از مهم ترین دستگاه ها در صنعت پلاستیک بوده و برای تولید انواع گرانول ها استفاده می شود. این دستگاه از طریق پلیمریزاسیون عناصر شیمیایی و بازیافت ضایعات پلاستیکی نقش مهمی را برای تولید مواد اولیه ی مواد ترموپلاست ایفا می کند.
  • اکسترودر در ابتدا مواد را مذاب می کند و در طی واکنش های شیمیایی بر روی آن ها، گرانول تولید می کند. این دستگاه در دو نوع تولید می شود؛ نوع تک پیچ و نوع دوپیچ. در صنعت پلاستیک، نوع تک پیچ به دلیل پایین بودن هزینه های جانبی و عملکرد بهتر، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه گرانول ساز

شیوه کارکرد دستگاه گرانول ساز

  • مواد اولیه از طریق یک قیف که در ورودی دستگاه قرار دارد، وارد بخش سیلندر می شوند. مواد در اثر نزدیکی و تماس با حرارت هیترهای موجود در سیلندر ذوب می شوند. در گام بعدی مارپیچ های متصل به انتهای دستگاه مواد مذاب را به قسمت پایینی دستگاه یعنی دای انتقال می دهند.
  • درنهایت، مواد مذاب در این بخش قرار می گیرند و به صورت رشته ای از دستگاه خارج می شوند و سپس وارد وان می شوند تا عملیات خنک سازی انجام شود. بعد از انجام عملیات خنک سازی، توسط دستگاه خردکن یا کاتر به دانه های ریز گرانول تبدیل می شوند.

راه های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

برای افزایش دادن ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه این راه ها را بررسی می کنیم:

افزایش مقدار خوراک دستگاه

قطع شدن فرآیند خوراک دهی باعث ایجاد ضایعات بیشتر می شود؛ به طوریکه با توقف آن حتی برای چند ثانیه، عملیات تولید متوقف می شود و فرآیند خوراک دهی مجددا باید انجام گیرد. بنابراین برای افزایش بازدهی دستگاه، بهتر است که ضایعات به صورت پرک و یا کندر باشند. هرچه این مواد اولیه خردتر و ریزتر باشند و متمایل به پودر باشند عملیات خوراک دهی راحت تر و با سرعت بالاتری انجام می شود و باعث افزایش ظرفیت تولید می شوند. بنابراین افزایش مقدار خوراک یکی از راه های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز است.

افزایش دما

هنگامی که دما افزایش می یابد؛ سرعت مذاب شدن مواد اولیه در دستگاه گرانول ساز افزایش می یابد. بنابراین استفاده از حداکثر دما در دستگاه اکسترودر اهمیت بسزایی دارد. این کار همچنین باعث بالا رفتن سرعت عبور مواد مذاب از داخل مش توری می شود و در نهایت باعث افزایش سرعت و تشدید حجم تولید می شود.

زیاد کردن دور مارپیچ

با افزایش تعداد دورهای مارپیچ متصل به دای در اکسترودر، سرعت حرکت مواد مذاب در دستگاه افزایش می یابد و این موضوع باعث افزایش ظرفیت تولید می شود. البته برای افزایش تعداد دورهای مارپیچ باید به نکات مهم دیگری توجه کرد. در واقع با تغییر در دورمارپیچ به تنهایی ظرفیت تولید افزایش نمی یابد و باید متناسب با دورهای مارپیچ، میزان خوراک دهی و دمای هیتر دستگاه نیز افزایش می یابد.

استفاده از فیلتر توری یا مش های پایین

در دهانه خروجی اکسترودر فیلترهای توری مختلفی تعبیه شده است و این مش ها از درجات بسیار ریز تا مش های بازتر موجود است و مواد مذاب با سرعت های مختلفی از آن ها عبور می کنند. هرچقدر که مش ها ریزتر باشند سرعت عبور مواد مذاب کمتر می شود درحالیکه مواد خارج شده خالص تر هستند، بنابراین هنگامی که ناخالصی ها کمتر اهمیت دارند، استفاده از فیلترهای توری درشت تر باعث افزایش سرعت انجام کار و افزایش تولید می گردد.

دیگر عوامل مهم در افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

برای آنکه دستگاه گرانول ساز بتواند به خوبی عملیات تولید گرانول را انجام دهد و گرانول های باکیفیت تولید کند، لازم است که شرایط ایده آلی برای دستگاه اکسترودر مهیا شود. در قسمت های قبلی راه های افزایش ظرفیت تولید دستگاه اکسترودر را با هم بررسی کردیم اما عوامل دیگری چون فشار، دارا بودن پمپ خلا، قدرت پمپاژ بالا، مناسب بودن نوع کاتالیزور و … تا حدودی در افزایش ظرفیت تولید دستگاه تاثیرگذار هستند.

سخن آخر

  • اکسترودر از اجزای مختلفی من جمله سیلندر و ماردون، قیف، دای، مارپیچ و … تشکیل شده است. این دستگاه با ظرفیت نامحدود قابلیت تولید انواع گرانول ها را دارد. از جمله راه های افزایش ظرفیت تولید این دستگاه افزایش دما، افزایش خوراک دستگاه و یا افزایش تعداد دورهای مارپیچ بود که در قسمت های قبلی به تفضیل بررسی شد.
  • ما در مجموعه ازنو زیرنظر گروه صنعتی طب پلاستیک با بهره گیری از دانش و تجربه بروز کشورهای ممتاز در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی سعی می کنیم همواره از راهکارهای نوین و تخصصی مناسب استفاده کنیم؛ تا با انجام بازیافت در حفظ و نگهداری کره زمین سهیم باشیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید