انواع نایلون های بسته بندی

انواع نایلون های بسته بندی

انواع نایلون های بسته بندی و کاربردهای آن نایلون یکی از پرکاربردترین محصولات پلاستیکی در دنیا محسوب می شود. قابلیت های بسیار بالای نایلون و همچنین مقرون به صرفه بودن آن باعث شد تا درصد زیادی از تولیدکنندگان محصولات مختلف بسته بندی های خود را با نایلون انجام دهند. نایلون‌های بسته بندی به علت تحت […]

نایلون های بسته بندی

انواع نایلون های بسته بندی و کاربردهای آن

نایلون یکی از پرکاربردترین محصولات پلاستیکی در دنیا محسوب می شود. قابلیت های بسیار بالای نایلون و همچنین مقرون به صرفه بودن آن باعث شد تا درصد زیادی از تولیدکنندگان محصولات مختلف بسته بندی های خود را با نایلون انجام دهند. نایلون‌های بسته بندی به علت تحت پوشش قرار دادن فرایند بسته بندی محصولات و کالاها در انواع مختلفی تولید می‌شوند.
  • هر یک از این نایلون های بسته بندی براساس خصوصیات خود در صنعت بسته بندی کاربرد خاص خود را دارد. برای مثال برخی از انواع نایلون های بسته بندی به دلیل داشتن قابلیت تحمل وزن‌های بالا عمدتا در بسته بندی‌ محصولات صنعتی استفاده می‌شوند.

نایلون های بسته بندی چیست؟

به طور کلی نایلون بسته بندی از پلی اتیلن ساخته می شود و در کنار این پلمیر از سایر مواد اولیه نظیر گاز طبیعی، اتیلن، نفت خام و …. استفاده می شود. حال سراغ انواع نایلون بسته بندی می رویم. نایلون های بسته بندی

انواع نایلون بسته بندی

هر یک از انواع نایلون بسته بندی با توجه به مواد استفاده شده در آن در بخش‌های مختلفی از صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله پرکاربردترین انواع نایلون های بسته بندی در کشور ما می‌توان گفت: • نایلون های بسته بندی شیرینگ • نایلون های بسته بندی مواد غذایی • نایلون های بسته بندی حبابدار • نایلون های بسته بندی استرچ • نایلون های بسته بندی حباب دار

معرفی نایلون های شیرینگ بسته بندی

یکی از پرکاربردترین انواع نایلون بسته بندی در سراسر دنیا نایلون شیرینگ است. این نوع نایلون بسته بندی بر اساس استانداردهای فناوری شیرینگ (Shrink) روانه بازار می‌شود. همچنین این نایلون با توجه به نیاز مشتری در سایزهای مختلفی تولید می شود. نایلون شرینک در دو نوع تک لایه و چند لایه تولید می شوند. در واقع، عرض این نوع نایلون‌ها بین ۱۰ الی ۱۲۰ سانتی‌متر و ضخامت آن‌ها نیز بین ۳۰ تا ۲۰۰ میکرون است.
  • در تولید نایلون‌های شیرینگ از مواد اولیه متفاوتی استفاده می شود که این باعث می شود تا انواع مختلفی از نایلون های شیرینگ موجود باشد. از مهم‌ترین انواع نایلون شیرینگ داریم:
• نایلون شیرینگ پلی الفین • نایلون شیرینگ پی وی سی • نایلون شیرینگ پلی اتیلن از مهم ترین عوامل به کارگیری نایلون های بسته بندی شیرینگ نفوذ ناپذیری این مواد و مقاومت بالای آن ها در برابر عوامل محیطی مخرب است. این نایلون ها در برابر نفوذ ذرات ریز، گردوغبار، رطوبت و… به محتویات بسته بندی جلوگیری می کنند.

ویژگی‌ها و خصوصیات نایلون شیرینگ

نایلون‌های شیرینگ دارای مقاومت بسیار بالا و انعطاف‌پذیری مطلوب بوده و به نسبت ویژگی‌های خوب خود قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند. همچنین به دلیل شفافیت و ماندگاری بالای این نوع نایلون ها، شرایط سالم برای تازه ماندن مواد غذایی فراهم می‌ شود. از دیگر ویژگی‌ها مهم نایلون شیرینگ می توان به قابلیت چاپ و لمینت کردن، مقاومت در برابر ضربه و یا کشیدگی و همچنین قابلیت بازیافت سریع و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

نایلون های بسته بندی استرچ

  • نایلون بسته بندی استرچ نیز همانند نایلون شیرینگ دارای خاصیت کشسانی و از نظر ظاهری بسیار شفاف است. این نایلون سطحی درخشنده و براق دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون استرچ می‌توان به ضخامت کم و در عین حال مقاومت بالای آن اشاره کرد. هدف اصلی استفاده از این نوع نایلون در بسته بندی محصولات، محکم قرار گرفتن چندین محصور در کنار یکدیگر و جلوگیری از تکان خوردن و افتادن محصولات است.
  • بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات مختلف نیز از استرچ برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند. نکته مهم در خصوص نایلون‌های استرچ این است که دارای خاصیت آنتی استاتیک باشند و اجازه تجمع الکتریسیته ساکن و گرد و خاک را روی نایلون نمی‌دهند.
  • نایلون‌های استرچ برای تحت پوشش قرار دادن فرایند بسته بندی انواع محصولات همواره با فرمولاسیون‌های مختلفی تولید می‌شوند. در تولید انواع نایلون استرچ پالت از مواد اولیه‌ پلی اتیلن سبک مانند PP، PE و LLDP استفاده می‌شود.

ویژگی‌های نایلون بسته بندی استرچ

نایلون‌های بسته بندی استرچ براساس خصوصیات ظاهری خود توانسته‌اند در لیست پرکاربردترین محصولات بسته بندی قرار بگیرند. مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون استرچ عبارت است از: • داشتن از طول مناسب • ضد الکتریسیته ساکن • مقاومت در برابر پاره شدن • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش • چسبندگی مطلوب

نایلون بسته بندی مواد غذایی

این نوع نایلون بسته بندی از محصولات غذایی به خوبی محافظت کرده و از بروز مشکلاتی مانند فاسد شدن مواد غذایی، ایجاد رطوبت در داخل بسته بندی و… جلوگیری می کند. درکل بسته بندی مواد غذایی بسیار حساس‌ است و به مسائل بهداشتی شدیداً باید توجه شود. همواره از مواد فودگریدی که توسط مراجع بهداشتی کشور مورد تایید است در تولید نایلون بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

موارد کاربرد نایلون‌های بسته بندی غذایی

از این نوع نایلون‌ها در بسته بندی انواع محصولات غذایی استفاده می شود. میزان مقاومت، کشسانی و سایر خصوصیات این نایلون‌ها در مرحله تولید بر اساس نوع استفاده آن‌ها در بسته بندی محصولات غذایی مختلف تنظیم می‌شود.

نایلون بسته بندی حبابدار

این دسته از نایلون ها بر روی سطح خود تعداد زیادی حباب‌های ریز و درشت دارند که این حباب ها برای افزایش قابلیت ضربه‌گیری مواد است. این نایلون ها از پرکاربردترین انواع نایلون دسته بندی بوده که حتی در بسته بندی محصولات گران قیمت و صنعتی استفاده می شود. درصورتیکه بسته بندی محصول نیاز به مراقب ویژه داشته باشد از نایلون حبابدار استفاده می شود.

انواع نایلون حبابدار

نایلون‌های حبابدار در انواع مختلفی در شرکت‌ها ساخته می شوند. این نایلون‌ها با اندازه بین ۵ الی ۳۰ سانتی‌متر و دو لایه، سه لایه و پنج لایه تولید می‌‌شوند. همچنین براساس درخواست مشتری نایلون‌های حبابدار با حباب‌های ریز یا درشت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر نوع نایلون حبابدار در صنعت بسته بندی کاربرد خاص خود را دارد. از جمله ی این موارد: • بسته بندی محصولات چوبی • عایق‌بندی گلخانه • بسته بندی فرمان خودرو

نایلون بسته بندی حبوبات

این نوع از نایلون ها نیز با استفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت و بهداشتی ساخته می شوند. یکی از مهم ترین قابلیت‌ های نایلون‌های بسته بندی حبوبات این است که امکان چاپ با کیفیت بسیار بالا و طیف رنگی گسترده را مهیا می کند. در واقع با استفاده از این نوع نایلون‌ها فرایند بازاریابی محصولات آسان‌تر شده و زیبایی ظاهری بسته بندی حبوبات افزایش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید