عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت گرانول پلاستیک

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت گرانول پلاستیک

به طورکلی عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی قیمت گرانول می تواند اثر می گذارد. توجه شود که معمولا عواملی که روی قیمت تاثیر گذاشته اند اغلب آن ها روی کیفیت گرانول هم اثر می گذارند که در این مقاله از سایت ازنو به اختصار هر کدام را شرح می دهیم. نوع پلاستیک نوع […]

قیمت گرانول
به طورکلی عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی قیمت گرانول می تواند اثر می گذارد. توجه شود که معمولا عواملی که روی قیمت تاثیر گذاشته اند اغلب آن ها روی کیفیت گرانول هم اثر می گذارند که در این مقاله از سایت ازنو به اختصار هر کدام را شرح می دهیم. قیمت گرانول

نوع پلاستیک

نوع ماده پلاستیکی که گرانول از آن تولید شده است روی موضوع موردنظر اثر زیادی دارد به طور مثال پلاستیک های مهندسی که خودشان از ارزش بالاتری برخوردار هستند گرانول های تولیدی از آنها نسبت به گرانول های حاصل از پلاستیک های معمولی قیمت بالایی دارند.

نوع گرانول

به طور کلی گرانول ها می توانند بازیافتی یا ماده نو (به طور مستقیم و بدون افزودنی وارد شده از پتروشیمی) باشند. گرانول های بازیافتی به علت خلوص کمتری که دارند نسبت به دسته دیگر قیمت پایین تری دارند. اینجا می توانید تفاوت میان این دو گرانول را مطالعه کنید.

میزان خلوص

معمولا هرچه میزان خلوص بیشتر باشد قیمت گرانول هم بیشتر است ولی باید توجه کنیم که آن ناخالصی ها و افزودنی ها چگونه بر روی کیفیت گرانول تاثیر گذاشته اند. درصورتیکه حضور آن ها باعث بهبود کیفیت شود, قیمت گرانول هم افزایش می یابد. برای تعیین میزان خلوص هم از دو آزمایش Ash (مخصوص ناخالصی های غیر پلیمری) و DST (مخصوص ناخالصی های پلیمری) می توان استفاده کرد.

نوع روش تولید و دانش فنی به کار رفته

واضح است که اگر در تولید گرانول از روش تولید خاص یا تکنولوژی خوبی استفاده شود و یا از دانش فنی بالایی استفاده شده باشد قیمت گرانول تولیدی هم بیشتر میشود

رنگ

گرانول هایی که بی رنگ اند قیمت بالاتری نسبت به دیگر گرانول ها دارند آن هم به علت این است که رنگ پذیرند. به طور کلی میتوان گرانول ها را از نظر رنگ به سه دسته تقسیم کرد :
  • 1 ) گرانول های بی رنگ
  • 2) گرانول های رنگ روشن و زنده
  • 3 ) گرانول های تیره
قیمت گرانول های دسته اول از بقیه و گرانول های دسته دوم از دسته سوم گران تر هستند. البته در اینجا نکته ای وجود دارد این است که اگر بتوانیم گرانول هایی با رنگ یک دست و حتی رنگ خاص تولید کنیم تا دیگر مشتریان نیاز به استفاده از مستربچ برای ایجاد رنگ در  محصول خود نداشته باشند؛ آنگاه می توان چنین گرانولی را با قیمت خوبی به بازار عرضه کرد.

کیفیت سطح

عدم کیفیت سطحی مانند وجود ترکچه و سوراخ و یا حتی عدم تقارن شکل گرانول باعث کاهش قیمت گرانول می شود؛ چرا که تقاضا برای چنین محصولی که کیفیت مطلوبی ندارد پایین میاید.

درجه بندی گرانول

گرانول های داخل ایران به دو دسته آن گرید و آف گرید تقسیم بندی می شوند. خواص مکانیکی و ظاهری گرانول های آف گرید مطابق با استانداردها نیست؛ به عبارتی دیگر مطلوب نیستند؛ به همین علت قیمت پایین تری دارند اما در مقابل گرانول های آن گرید مطابق استاندارد هستند و استحام و دوام بهتر و قیمت بالاتری دارند.

تست MFI (شاخص جریان مذاب)

  • به طور کلی باتوجه به نوع کارکرد و فرآیند پذیری گرانول ها MFI متغیر است و نمیتوان به طور صریح بیان کرد که بالا بودن و یا کم بودن این شاخص آیا مطلوب است یا خیر. به عنوان مثال؛ معمولاً برای تزریق به دنبال MFI بالا هستند در حالی که در فرآیند ترموفورمینگ این گونه نیست.
  • هچنین باید در پس ذهن خود داشته باشیم که این شاخص با اینکه به وزن مولکولی هم مرتبط است اما به عوامل دیگری هم بستگی دارد یعنی با بالا بودن MFI گرچه می توان گفت که ویسکوزیته پایین تر است اما نمیتوان به طور صحیح بیان کرد که وزن مولکولی بالا است.
  • همچنین به این نکته مهم باید توجه کرد که پلاستیک هایی که چند بار ذوب می شوند MFI آنها کمی بیشتر از حالت اول می شود همانند گرانول های بازیافتی. در مورد گرانول های بازیافتی می توان گفت که افزایش این شاخص باعث کاهش کیفیت و قیمت گرانول می شود.MFI

سخن آخر در مورد قیمت گرانول

  • همانطور که مشاهده کردید، انتخاب یک شرکت درست برای تهیه گرانول سخت بوده و بدون توجه به فاکتورهایی که در بالا اشاره شد ممکن نیست.
  • حال خدا را شاکریم که ما در مجموعه “ازنو” به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گرانول های بازیافتی توانسته ایم که اعتماد شما ها را با حفظ مقدار MFI و کیفیت مطلوب جلب کنیم.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید