پلاستیک مهندسی چیست؟

پلاستیک مهندسی چیست؟

امروزه پلاستیک جزء جدانشدنی زندگی ما انسان ها است و بخش عظیمی از لوازم اطراف ما از آن ساخته شده است. پلاستیک ها انواع مختلفی دارد که در جاهای مختلف استفاده می شوند. یکی از این نوع پلاستیک ها، پلاستیک مهندسی است و در این مقاله ی ازنو قرار است که در مورد پلاستیک مهندسی، […]

پلاستیک مهندسی
امروزه پلاستیک جزء جدانشدنی زندگی ما انسان ها است و بخش عظیمی از لوازم اطراف ما از آن ساخته شده است. پلاستیک ها انواع مختلفی دارد که در جاهای مختلف استفاده می شوند. یکی از این نوع پلاستیک ها، پلاستیک مهندسی است و در این مقاله ی ازنو قرار است که در مورد پلاستیک مهندسی، انواع و کاربردهای آن صحبت کنیم.

انواع پلاستیک بر اساس نوع کارکرد

الف) پلاستیک معمولی یا کالایی

پلاستیک های معمولی پلاستیک هایی هستند که ارزان قیمت بوده و برای مصارف عادی ومرسوم در صنایع مختلف و خانه ها استفاده می شوند. آن ها ویژگی های معمول و عادی یک پلیمر را دارند؛ مانند پلی اتیلن (PE) و پلی وینیل کلراید  (PVC).

ب ) پلاستیک مهندسی

پلاستیک مهندسی، پلیمرهای ترموپلاستیک نیز نامیده می شوند. درواقع، آن ها رزین مصنوعی هستند که در مقایسه با پلاستیک های دیگر، قابلیت ها و کارایی های بیشتر به خصوص از نظر خواص مکانیکی و حرارتی دارند و به همین دلیل در بسیاری از مواقع می توانند جایگزین فلزات و سرامیک ها باشند؛ مثل پلی متیل متاکریلات(PMMA) و پلی کربنات(PC).

پ ) پلاستیک فوق مهندسی

پلاستیک هایی هستند که نسبت به پلاستیک های دیگر هم گران تر و هم کاربردهای خیلی حساس تری دارند؛ مثلاً در صنایع نظامی استفاده می شوند. همچنین از روش های خاصی از علم مهندسی پلاستیک برای تولید این مواد استفاده می کنند؛ مانند پلی اتر اتر کتون(PEEK)  و تفلون (PTFE).

ویژگی های کلی پلاستیک های مهندسی

1 ) خواص مکانیکی خوب مانند مقامت به سایش و مقاومت به ضربه (یعنی آنقدر خشک و سخت نیستند که در اثر ضربه و نیرویی بشکند) 2 ) خواص نوری: اغلب شفاف هستند یعنی نور را از خود عبور می دهند؛ زیرا اغلب پلیمرهای مهندسی آمورف اند و توانایی ایجاد ضریب شکست نور را دارند. 3 ) پایداری ابعادی: این پارامتر به ساختار پلیمر وابسته است طوری که پلیمر هایی که گره خوردگی بیشتری دارند (آمورف تر هستند) پایداری ابعادی بیشتری دارند. 4 ) اشتعال پذیری کم 5 ) مقاومت شیمیایی 6 ) دافع آب

معرفی برخی از پلاستیک مهندسی های معروف

پلی کربنات (PC)

پلی کربنات از جمله این دسته از پلاستیک ها است که قابلیت ماشین کاری بالایی دارد و خواص الکتریکی و حرارتی و مکانیکی مطلوبی دارد و حتی از برخی از گریدهای آن می توان در ساخت کلا ایمنی و سپر خودرو استفاده کرد.

پلی متیل متاکریلات (PMMA)

مقاومت شیمیایی و شفافیت نوری بالا و ظاهری زیبا پلی متیل متاکریلات سبب شده از آن در تولید چراغ های جلوی خودرو استفاده شود. این پلیمر از جهات مقاومت به ضربه و کم وزن بودن با آلومینیوم مقایسه می شود. PMMA

پلی اکسی متیلن (POM)

از پلی اکسی متیلت به علت استحکام و سختی بالا در بدنه اسکلت خودروها استفاده می شود.

اکریلونیتریل بوتا دی ان استایرن (ABS)

ABS کوپلیمری حاصل از سه مونومر است. مقاوم در برابر حرارت، شعله، رنگ آمیزی آسان و سطح غیر قابل نفوذ از ویژگی های آن است و در ساخت روکش چرخ خوردرو و داشبورد استفاده می شود. ABS

پلی آمید ها (PA)

پلی آمید به نام نایلون هم شناخته می شوند و پرمصرف ترین و رایج ترین پلاستیک در بازار است و از جمله بارزترین آن ها نایلون شش و نایلون شصت و شش است. این موارد از طریق پلیمریزاسیون بین اسید و آمیدها سنتز می شوند. به علت ویژگی هایی نظیر استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و عدم سمیت در ساخت پروانه و فن و یاتاقان خودروها استفاده می شود.

سخن آخر

پلاستیک مهندسی دارای خواص متعددی است و از جمله ی این خصوصیات می توان به مقاومت مکانیکی٬ مقاومت در برابر حرارت٬ دوام و استحکام بالا اشاره کرد. این پلاستیک ها پلیمرهایی هستند که با افزایش دما بدون تغیر شیمیایی ذوب می شوند و قابلیت اینکه چندین بار ذوب و جامد شوند را نیز دارند. این ویژگی بسیار مهم باعث شده است تا پلاستیک های مهندسی صددرصد قابل بازیافت باشند.
موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
موضوعات مرتبطی برای نمایش وجود ندارد
}
نظر خود را ارسال کنید